Nordsjælland presser på for flere anlægsprojekter

Ombygning af Hillerød Station og en forlængelse af Hillerødmotorvejen står øverst på ønskesedlen.
I Hillerød har man blandt andet et ønske bedre infrastruktur, til når Nyt Hospital Nordsjælland står færdigt. Illustration: Colourbox.
I Hillerød har man blandt andet et ønske bedre infrastruktur, til når Nyt Hospital Nordsjælland står færdigt. Illustration: Colourbox.

Regionsformand i Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen og Hillerøds borgmester Dorte Melgaard har rettet henvendelse til Folketingets Transportudvalg, der i begyndelsen af januar var på studietur til Hillerød for at se på de lokale trafikproblemer.

Der peges i henvendelsen blandt andet på, at det i forbindelse med etablering af Nyt Hospital Nordsjælland er vigtigt, at der skabes en så god kollektiv betjening som muligt.

Der henvises blandt andet til, at med en ombygning af Hillerød Station og udvidelse af Favrholm Station vil mange nordsjællændere kunne komme direkte med lokalbanen uden besværlige skift og ventetid undervejs.

Mange dødsulykker

– Det vil gøre en stor forskel for alle de patienter, besøgende og pårørende, der skal frem og tilbage til det nye hospital. Det vil også lette vejen for de mange, der i fremtiden skal til og fra den nye bydel i Favrholm, hvor der er planer om mange nye boliger og kontorerhverv, lyder budskabet.

Sophie Hæstorp Andersen og Dorte Melgaard understreger samtidig, at der også er behov for at forebygge den trængsel, der kommer på vejene omkring det nye hospital og den nye bydel.

– Regionen og Hillerød Kommune investerer mange millioner i infrastrukturløsninger, som kan bidrage til at gøre rejsen lettere. Men der er allerede i dag store udfordringer med trængsel på Hillerødmotorvejens forlængelse. Det er den mest trafikerede statsvej, der ikke er motorvej og strækningen er belastet af mange dødsulykker, hedder det videre.

Det er i øvrigt besluttet at igangsætte VVM-undersøgelse af den pågældende strækning, men finansieringen er endnu ikke på plads.

Regionen vil betale

De mener også, at en ombygning af Hillerød Station betyder en mere sammenhængende kollektiv trafik i Nordsjælland og potentiale for flere rejser med lokalbanen.

Men som så ofte før er det finansieringen af stationsprojektet, der er problemet, for det vil koste næsten 265 millioner kroner, og de er ikke umiddelbart til rådighed på transportministerens budget.

Som udgangspunkt mener regionen, at det er statens forpligtelse at ombygge Hillerød Station, da den tilhører staten.

Men regionen mener på den anden side, at det har så høj en prioritet at få etableret en god kollektiv betjening af Nyt Hospital Nordsjælland, at regionen vil bidrage med 171 millioner kroner. Dermed er der “kun” en udgift for staten på cirka 68 millioner kroner.

Relateret indhold