Iværksætterpriser, proppet ordrebog og en voksende medarbejderflok gav drømmene frit løb, men Mads Andreasen kunne ikke følge med.
– Jeg flyttede til København og fandt en niche. Det gik godt, så længe der var under 10 mand. Jeg troede, jeg var super-iværksætter, og at firmaet ville have 100 medarbejdere inden for få år, men strukturen var der ikke. Jeg tror, jeg var gået ned, hvis ikke Peter var kommet ind over, siger Mads Andreasen, der som 23 årig startede Badmodul sammen med sin storebror.
Den unge aalborgenser, der havde haft et tømrerfirma på hjemegnen, kunne knap følge med efterspørgslen på badeværelses-renoveringer i hovedstaden.
– Jeg var 23, tømrer og havde aldrig prøvet at lave sådan en virksomhed før. Det var nemt at sælge, men vi var ved at drukne i vores succes. Vi manglede struktur.
I dag er Mads Andreasen fyldt 30, mens Badmodul er syv år gammel.
– Eller… Det er nok rettere kun 2,5 år, siger direktøren, som hentyder til de store forandringer firmaet undergik, da Peter Knudsen kom med på sidelinjen og blev en slags mentor for Mads Andreasen.
Forbilledet blev mentor
– Jeg kendte ham ikke personligt, men vidste, hvem han var. Han var et forbillede for mig, og han tænkte håndværk på en anderledes måde, fortæller direktøren om forløbet op til mentorordningen.
Mads Andreasen tog chancen og kontaktede Peter Knudsen, stifteren af altan.dk. I første omgang passede det ikke ind i programmet, men det ændrede sig. Mod slutningen af 2016 overdrog han nemlig altan.dk til sin søn, og pludselig havde han masser af tid at gøre med. Han manglede noget at kaste sig over, men ønskede ikke at starte et nyt firma fra bunden.
– Mads var et rigtig godt eksempel på en ung fremadstræbende mand, som bare kørte der ud af, men ikke havde så meget indsigt i indkøb og regnskab. Der blev begået mange dumme fejl, siger Peter Knudsen, der gerne ville hjælpe Mads Andreasen og indledte et samarbejde med ham.
– For mig var det godt at få en at spejle mig i. Jeg stor havde respekt for det, Peter kunne og havde bevist igennem årene. Det gav tryghed i at træffe beslutninger, fortæller Mads Andreasen.
Den fremadstormende iværksætter og den garvede virksomhedsejer mødtes en håndfuld gange årligt de første to år. Samarbejdet gav rigtig god mening for dem begge, så Peter Knudsen købte sig ind i Badmodul, hvor han overtog 40 procent af ejerskabet. I dag er han bestyrelsesformand, mens Mads Andreasen er direktør.
Ændringerne stod i kø
Opgaverne var mange hos Badmodul, som i foråret 2017 beskæftigede 30 håndværkere. Samme stærke bemanding var der ikke i administration på kontoret i Glostrup. Overblikket var forsvundet, hvilket måtte adresseres med det samme.
– Vi lavede store ændringer, skar en tredjedel af håndværkerne fra, så vi gik fra 30 til 20, og vi begyndte at sige nej til de opgaver, vi ikke kunne klare, fortæller Mads Andreasen.
Omstillingerne var dyre. Op mod 150.000 kroner blev tabt hver måned, men ændringerne gav pote, og dækningsbidraget på sagerne begyndte at ændre sig til positiv side. Der kom styr på det administrative arbejde, der blev købt biler, som var både egnede og udstyret til opgaverne ude i byen. Håndværkerne skulle ikke længere selv hente materialer på byggemarkedet. I stedet blev container efter container fyldt med “standardpakker” hjemme på pladsen og kørt ud, hvor arbejdet fandt sted. Det gav håndværkerne hurtig adgang til gipsplader, klinker, fugemasse og vvs-dele.
Regnskabsåret 16/17 gav et minus på 3,2 millioner, og 17/18 på 5,6 millioner på grund af afskrivninger på biler og omstruktureringer. Siden har de røde regnskabstal skiftet farve. Det netop afsluttede regnskab ender cirka på 0, og næste år skal tror både Mads og Peter, at regnskab skal fejres med en flaske champagne.
– Det var dyrt at lave ændringerne, men nu har vi strukturen på plads og kan tjene penge, siger Mads Andreasen, der især hæfter sig ved, at dækningsbidraget er fordoblet på blot to år.
Vender branchen på vrangen
Der er et helt oplagt sted at sætte ind, hvis et byggefirma vil optimere sin forretning.
– Vi skal have spildtiden væk, fortæller Peter Knudsen og fortsætter:
– Altan blev en succes på grund af multi-teams. Det vil sig, at en eller to mand udfører alle opgaverne – blikkenslager, murer, tømrer. Det er jo næsten den samme opgave fra gang til gang: Vinduet skal ud og erstattes med en dør, som skal boltes fast. Altanen skal monteres og galenderet på. Det burde også være muligt med multi-teams til badeværelser. Selvom der er forskel på altaner og badeværelser, er vi overbevist om, at vi kan lykkes.
I hans tidligere firma tog man selv hånd om uddannelsen af håndværkerne. Altan-akademiet var en elev-mester ordning, som over et to måneder langt forløb oplærte eleven til at kunne løse alle opgaver i forbindelse med et altan-byggeri. Ifølge Peter Knudsen burde man kunne gøre noget tilsvarende i andre firmaer.
I næste måned ansætter Badmodul deres første elev, som skal uddannes til multi-håndværker eller rettere badeværelses-bygger.
– Det er en disruption af markedet, fordi det er nischepræget, siger Mads Andreasen med tanke på, at de traditionelle faggrupper bliver nedbrudt og blandet sammen.
Om medarbejderen har et svendebrev er ikke det vigtigste for Badmodul-direktøren. Det handler om det rigtige mind-set. Sådan var det også i mentorens gamle firma.
– Da Altan begyndte på det, ansatte vi slagtere og lagerarbejdere – helt andre faggrupper, end man forbinder med altanbyggeri. Men en murer kan jo sagtens svinge en malerpensel, når han arbejder på sit eget hus, så kan han vel også på arbejde. Det skulle bare læres, supplerer Peter Knudsen, der husker det var svært at lave om på faggrupperne inden for håndværk.
Fundamentet er støbt
Direktøren og hans mentor er enige om, at fremtidsudsigterne for Badmodul er lovende. Især set i lyset af de ting, som er lykkedes de sidste to år og de tilpassede arbejdsgange.
Ifølge en undersøgelse, som analyse- og udviklingsfirmaet Smith Innovation står bag, er der masser af københavnske badeværelser, som trænger til en kærlig hånd. Markedet vurderes at være cirka 28 milliarder værd pr. år.
– Selv hvis det er skudt helt forbi, og beløbet skal halveres, så er der stadig masser af badeværelser at renovere, siger Mads Andreasen, som godt tør drømme stort.
– Lige nu kan jeg ikke se begrænsninger. Vi er gode til at lave badeværelser, og der er ingen, som kan konkurrerer med os på specialdesignede badeværelser. Desuden er firmamodellen flytbar. Lige nu er vi kun i København, men der kan også laves en afdeling i Aarhus eller andre store danske byer. Jeg drømmer om, at vi om 10 år er i hele Danmark. Vi har en solid basisviden til at vokse, siger Mads Andreasen, der har den fulde styring over sit firma, der har gennemgået massive ændringer.
– Det er stadig “mit firma” og det begynder at ligne den virksomhed, som jeg drømte om at skabe. Vi manglede bare hele tiden det sidste. Det sidste var Peter. Vi er dog langt fra færdige, siger direktøren.