Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen var onsdag indkaldt til samråd i Folketingets Beskæftigelsesudvalg, hvor Jeppe Bruus (S) på udvalgets vegne bad ministeren om at redegøre for sin holdning til en avisartikel fra 10. november 2013 med overskriften ‘Klausuler: dyrt, dårligt og dumt’.
Dengang var ministeren administrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforening, og Jeppe Bruus ville gerne vide, om det fortsat er ministerens holdning at lokalpolitiske klausuler er både dyrt, dårligt og dumt, og at indsatsen mod social dumping kun tjener det formål at skabe kunstige mure imod en sund international konkurrence.
Det skal ikke være en konkurrencefordel at snyde med illegalitet eller uordnede forhold, når man opererer på det danske arbejdsmarked.
Jørn Neergaard Larsen{break}Beskæftigelsesminister
Ministeren blev også præsenteret for, at han angiveligt dengang mente, at problemerne med udenlandsk arbejdskraft er blæst helt ud af proportioner.
Det gør en forskel
Jørn Neergaard Larsen understregede i sit svar blandt andet, at der er forskel på at være direktør i en lobbyorganisation – altså Dansk Arbejdsgiverforening – og at være minister. Han påpegede, at det ligger regeringen meget på sinde at skabe lige og fair konkurrence på det danske arbejdsmarked og at sikre, at den danske model fortsat kan være den bærende model på arbejdsmarkedet.
Regeringen vil fortsætte den skærpede myndighedsindsats fra ikke mindst Arbejdstilsynets side, som blev iværksat af forgængerne, men han ville ikke love at gennemføre forslaget om id-kort på byggepladserne.
Samtidig lovede han dog, at regeringen vil søge øget internationalt samarbejde om at få håndhævet reglerne omkring RUT-registret, hvor det ikke er nogen hemmelighed, at en stor del af de registrerede virksomheder end ikke eksisterer i hjemlandet.
Ikke snyde
– Det skal ikke være en konkurrencefordel at snyde med illegalitet eller uordnede forhold, når man opererer på det danske arbejdsmarked. Der for har vi i regeringsgrundlaget skrevet, at vi ønsker ordnede forhold, hvilket vil sige, at vi i samarbejde med arbejdsmarkedets parter vil sikre ordnede forhold. Derfor vil vi bygge videre på en lang række af de initiativer, der blev taget af den tidligere regering, og vil jeg styrke det internationale samarbejde med henblik på at opnå større gennemsigtighed omkring, hvilke virksomheder, der opererer i Danmark, hvad er deres historik, grundlaget for betaling af sociale bidrag og forhåbentlig bedre grundlag for at inddrive den gæld, som de pågældende virksomheder løber fra i Danmark, sagde Jørn Neergaard Larsen til Dagens Byggeri efter samrådet.
Jeppe Bruus mente, at ministerens svar var meget langt, og at han ikke nåede ind til kernen af, hvad spørgsmålet drejede sig om. Samtidig havde der været for kort tid til samrådet, og derfor vil ministeren blive indkaldt til en fortsættelse:
– Jeg vil godt rose ministeren for at tage på sig, at den danske model er vigtig, og at det arbejde, som foregår i Danmark, i videst mulig omfang skal foregå på vilkår, der er gældende i de kollektive overenskomster. Det forpligter både ministeren og regeringen, men der mangler jeg fuldstændigt svar på, hvad regeringen vil gøre for at sikre, at det også sker. Vi oplever jo en skatteminister, der skærer ned og erkender, at det vil føre til mere sort arbejde, mens beskæftigelsesministeren ikke mener, at det svækker myndighedsindsatsen. Det stikker i hver sin retning. Det er et politisk spørgsmål, om man har viljen til at fortsætte kampen mod social dumping. Skatteministeren har det ikke. Beskæftigelsesministeren siger, at han har det. Begge dele kan jo ikke være rigtigt, siger Jeppe Bruus til Dagens Byggeri.
Test er vigtig
Finn Sørensen fra Enhedslisten mener, at ministeren havde holdt sig til meget generelle meldinger, men dog havde nævnt nogle konkrete ting omkring myndighedsindsatsen, som han ikke vil rulle tilbage:
– Vi fik ikke et klart svar på, om de udtalelser, han kom med som direktør i Dansk Arbejdsgiverforening, er regeringens politik. Han svarede heller ikke på, om han vil arbejde for at udbrede kommunernes brug af arbejdsklausuler. Jeg ser derfor frem til et nyt samråd. Nu får han chancen til at tænke sig godt om, så han kan svare ja på de rigtige steder, når jeg spørger ham næste gang. Men det er vigtigt med tanke på ministerens fortid, at vi får testet ham for at finde ud af, hvor meget han har slæbt med. Det er også positivt, at han vil styrke den internationale indsats, men problemet er, hvilke redskaber der findes til at gøre det i forhold til EU-reglerne, siger Finn Sørensen.