Kontrollen strammes på metrobyggeriet

Transportminister Magnus Heunicke (S) var onsdag til samråd i Folketingets Transportudvalg omkring de mildt sagt problematiske forhold ved metrocityringen.
Transportministeren var i går i samråd i Transportudvalget om problemerne ved metrobyggeriet. Foto: Torben Jastram.
Transportministeren var i går i samråd i Transportudvalget om problemerne ved metrobyggeriet. Foto: Torben Jastram.

Transportminister Magnus Heunicke (S) var onsdag til samråd i Folketingets Transportudvalg omkring de mildt sagt problematiske forhold ved metrocityringen. Senest er metroprojektet ramt af endnu en skandale på grund af indkvarteringsforholdene for 200 portugisiske metroarbejdere, der boede i en forladt fabriksbygning under kummerlige forhold.

Samrådet var indkaldt af Henning Hyllested fra Enhedslisten, der begrundede samrådet ved blandt andet at sige:

– Der har tidligere været problemer med boforholdene for polakker, som var installeret i en gammel stald med plastik for vinduerne. Sager dukker op igen og igen om dårligt arbejdsmiljø, løndumping, skattesnyd og momssnyd, sagde Hening Hyllested og spurgte, om man reelt bare har slået sig til tåls med de mange skandaler, herunder arbejdsulykker, fordi det er et stort byggeri.

Må ikke ske her

Magnus Heunicke understregede, at sager, som den seneste omkring indkvarteringen af portugiserne, som noget, der “ikke må ske i Danmark”. Han følger sagen nøje og kunne fortælle, at der var skredet ind fra myndighedernes side, og at det pågældende overnatningssted var lukket med øjeblikkelig varsel:

– Sager om løn- og arbejdsvilkår på metrobyggepladsen håndteres i det fagretlige system. Den danske model og konfliktløsningsredskaber gælder fuldt ud for metrobyggeriet, sagde transportministeren.

Han slog fast, at Metroselskabet har en pligt til at sikre, at arbejdet gennemføres i overensstemmelse af den danske arbejdsmarkedsmodel, hvor der IKKE må lønnes ringere end danske overenskomster.

Danske lønvilkår

Magnus Heunicke fortalte også, hvad man kan lære af erfaringerne fra metrobyggeriet:

– De aftaler, der er indgået mellem Metroselskaber og de faglige organisationer – og mellem Metroselskabet og entreprenørerne – har netop til formål at sikre, at alle regler overholdes. De nye tiltag skal fremadrettet sikre, at reglerne overholdes. ILO-konventionen vil fortsat gælde og gør det klart, at danske lønvilkår skal gælde for alle CMT’s kontrakter og for alle underentreprenører, sagde ministeren.

Undren over tillid

Henning Hyllested slog fast, at der på metrobyggeriet er dobbelt så mange sager om løndumping, som normalt i byggebranchen og henviste til et firma, der blev smidt ud af byggeriet og efterlod sig en regning på 11 millioner kroner i lønsnyd:

– Jeg undrer mig over, at man som medejer af selskabet og som minister kan have tillid til, at de mennesker, som har siddet og misrøgtet det i tre år, kan fortsætte. Statsrevisorerne skriver, at Metroselskabets og ejernes hidtidige styring af byggeriet ikke har været tilfredsstilende. Det er en så krads kritik, at man er nødt til at skride ind over for den måde, byggeriet ledes på, sagde Henning Hyllested, der blandt andet også pegede på, at færre end ti procent af arbejderne på metrobyggeriet er organiseret i fagbevægelsen.

Relateret indhold