København vil behandle lokalplaner hurtigere

Kommunen har skruet op for tempoet. Teknik- og Miljøudvalget godkendte forleden nye og hurtigere servicemål.
Vi skruer løbende på nogle knapper i vores lokalplanarbejde, så det matcher den udvikling, vi oplever i øjeblikket, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL). Pressefoto.
Vi skruer løbende på nogle knapper i vores lokalplanarbejde, så det matcher den udvikling, vi oplever i øjeblikket, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL). Pressefoto.

Den høje byggeaktivitet i hovedstadsområdet betyder, at der er pres på efterspørgsel efter nye lokalplaner. For at kunne matche byens behov for hurtig udvikling har kommunen bl.a. opmandet med 14 medarbejdere, oprettet et nyt visitationsteam og forenklet lokalplanprocessen på en række områder. Det betyder, at der nu også kan fastsættes nye og hurtigere servicemål for lokalplanområdet.

– Vi kan se, at interessen for at udvikle København bliver ved med at stige. Det er en positiv udvikling, som vi skal holde fast i. Derfor er det helt naturligt, at vi løbende skruer på nogle knapper i vores lokalplanarbejde, så det matcher den udvikling, vi oplever i øjeblikket. Det er glædeligt, at vi nu kan fastsætte nye, ambitiøse servicemål for lokalplanområdet, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

Visitationsteamet i Center for Byplanlægning kategoriserer alle nye lokalplansager som henholdsvis enkle, ukomplekse, komplekse eller meget komplekse sager, og det er på baggrund af disse fire kategorier, at de nye servicemål er fastsat. En simpel lokalplan er typisk en anvendelsesændring af en eksisterende bygning, mens ukomplekse sager kan være mindre eller mellemstore nybyggerier. Komplekse sager kan være byggerier i særlige kulturmiljøer, mens de meget komplekse sager er store, omfattende projekter, som for eksempel det kommende byggeri på Posthusgrunden.

11 uger hurtigere

Med de nye servicemål speeder kommunen særligt sagsbehandlingen op i de enkle lokalplansager. Her barberer man den forventede sagsbehandlingstid ned med i alt 11 uger, så det nye servicemål, eksklusive afklaringsfasen, lander på 31 uger for de enkle sager.

Samtidig forkortes sagsbehandlingstiden også for både ukomplekse og komplekse lokalplaner med fire uger, hvilket betyder, at de nye servicemål, eksklusive afklaringsfasen, fastsættes til 48 uger for begge kategorier. I de meget komplekse lokalplansager holder kommunen fast i den nuværende praksis, hvor servicemålet fastsættes i samarbejde med bygherren. Ligeledes indføres der et servicemål for afklaringsfasen, hvor der i dag ikke er et servicemål. Dette bliver på 10 uger for de enkle sager og 16 uger for de ukomplekse og de komplekse lokalplaner. Servicemålene gælder fra lokalplanarbejdet sættes i gang.

Da forenklingen af lokalplanerne giver lidt friere rammer til udformning af byggerier, har politikerne samtidig besluttet, at der som udgangspunkt ikke skal dispenseres fra en ny lokalplan inden for de første fire år, hvilket skal give borgerne en større sikkerhed om udviklingen i deres lokalområde. Forvaltningen er dog stadig forpligtet til at vurdere den enkelte sag for at se, om der er forhold, som taler for en evt. dispensation.

Det er glædeligt, at vi nu kan fastsætte nye, ambitiøse servicemål for lokalplanområdet.

Relateret indhold