Blandt oplægsholderne på Danske Anlægsentreprenørers “Anlægsdag” var administrerende direktør Jens Kramer Mikkelsen fra By & Havn, der er selskabet bag salget af byggeretter i de nye områder af København – Nordhavn, Sydhavn og Ørestad.
Direktøren kunne stolt fortælle, at da han var overborgmester i København var de kraner, man så i det københavnske bybillede, ikke andet end til “bungyjump”. Men langsomt blev udviklingen vendt, og byggekranerne tog over.
I Nordhavn er der flyttet 1.000.000 kubikmeter jord, og det er den største enkeltopfyldning i Københavns historie.
Adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen By & Havn
Og det er store tal, der opereres med i den københavnske byggesektor. Væksten i landets hovedstad er betydelig i disse år, og befolkningstallet i København vokser med 1000 om måneden.
Vigtig infrastruktur
Jens Kramer Mikkelsen understregede vigtigheden af den stærkt forbedrede infrastruktur, først og fremmest metrobyggerierne, der samtidig finansieres netop af de byggerier, der skal ligge i metroens opland.
I Ørestaden, der er det suverænt største udviklingsområde, er halvdelen af byggeretterne solgt, og det har overgået alle forventninger. Næste store udviklingsområde er Nordhavn, hvor man er godt i gang med salget af byggeret til både bolig- og erhvervsbyggerierne. Efter i nogle år primært at have solgt boligbyggeretter, er turen nu kommer til erhvervsbyggerierne. I Sydhavnen kunne Jens Kramer Mikkelsen berette, at der ikke er meget tilbage at sælge af.
Største jordopfyldning
Og når Nordhavn er udviklet kommer turen til Refshaleøen, så Jens Kramer Mikkelsen er sikker på, at der er nok at lave for By & Havn mange år fremover
– I Nordhavn er der flyttet 1.000.000 kubikmeter jord, og det er den største enkeltopfyldning i Københavns historie. Jorden kommer først og fremmest fra metrobyggeriet, siger Jens Kramer Mikkelsen til Dagens Byggeri. Dertil kommer 1,7 kilometer kajanlæg.
Samtidig graves nye kanaler i byggeområderne, da det har vist sig, at der er interesse for “mere vand”.