Kattegat-kampen fortsætter

Kattegatkomitéen afholder konference om den videre vej for en fast forbindelse over Kattegat.
Det har lange udsigter, at Samsø skal lægge grund til en fast kattegatforbindelse, men Kattegatkomitéen kæmper fortsat for en realisering. Foto: Colourbox.
Det har lange udsigter, at Samsø skal lægge grund til en fast kattegatforbindelse, men Kattegatkomitéen kæmper fortsat for en realisering. Foto: Colourbox.

I december skød regeringen ideen om en fast forbindelse over Kattegat ned med det argument, at den ville blive for dyr at anlægge. DTU stod for analysen, der viste, at en kattegatforbindelse ville koste 118 milliarder kroner. Den pris gav man dog ikke meget for i Kattegatkomiteen, der blandt andet mener, at trafiktallene i DTU-analysen er forkerte.

Kattegatkomiteen arbejder for realiseringen af en fast forbindelse og har ikke tænkt sig at smide håndklædet i ringen, og derfor inviterer den nu til konference om den videre færd, og det bliver borgmesteren i Århus, Jacob Bundsgaard (S), der byder velkommen.

Den reelle udgift for den danske stat ligger på 5 til 90 milliarder kroner, hvis man tager alt med. Inden for det spænd er der plads til at finde løsninger.

Jacob Bundsgaard Borgmester, Aarhus Kommune

Kigger på tallene

– Jeg synes der er god grund til at se nærmere på de tal, som ligger til grund for den rapport, ministeriet har brugt til at afvise forbindelsen. Det gælder både for anlægsudgifter, trafikvækst og taksterne for at bruge forbindelsen. Man har beregnet en lang række landanlæg ind i den her udgift – noget man ikke gjorde ved Storebæltsforbindelsen. Den reelle udgift for den danske stat ligger på 5 til 90 milliarder kroner, hvis man tager alt med. Inden for det spænd er der plads til at finde løsninger – og dem vil vi gerne være med til at pege på med konferencen, siger Jacob Bundsgaard og fortsætter:

– For Kattegatkomitéen har det afgørende hele tiden været den betydning, en fast forbindelse vil have for vækst i Danmark. Og det er det stadig. En fast Kattegatforbindelsen vil binde Danmark bedre sammen og have afgørende betydning for landets vækstmuligheder. Vi ved godt, at der er lang vej til realiseringen af så stort et projekt, men det er fuldstændig afgørende, at vi holder fast i visionen.

Paneldebat

Også formanden for Kattegakomitéen, Jens Kampmann, fremhæver en fast forbindelse over Kattegat som et projekt, der vil komme hele landet til gode.

– Udgiften til staten hænger fuldstændigt sammen med de forudsætninger, der lægges til grund, og vi er langtfra enige i det grundlag, ministeriets rapport har brugt til at afvise forbindelsen. For Kattegatkomitéen har det afgørende hele tiden været den betydning, en Kattegatforbindelse vil få for samfundsøkonomien. Der er vi fortsat overbeviste om, at en fast forbindelse vil være en rigtig god forretning for Danmark. Det synspunkt vil vi gerne bruge konferencen til at debattere med blandt andet folketingets transportordførere, siger han.

Konferencen byder på et oplæg med Kattegatkomitéens formand, Jans Kampmann, en strategisk analyse ved Jens Egdal fra Rambøll samt en paneldebat med deltagelse af Kim Christiansen, Rasmus Prehn og Andreas Steenberg, der er transportordførere for hhv. Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Radikale Venstre, samt Carsten Bach, medlem af Folketinget for Liberal Alliance, Jens Kampmann, formand for Kattegatkomitéen og Martin Damm (V), borgmester i Kalundborg Kommune og medlem af Kattegatkomitéens formandskab.

Konferencen finder sted på Centralværkstedet i Århus d. 25. april 2016 fra klokken 14-16.30.

Tilmelding senest 20. april her

Relateret indhold