Jorton fremviser bedste resultat i 10 år

Et beløb på 23 millioner kroner før skat lød indtjeneningen for Aarhus-entreprenøren på i 2018.
Allan Harbo fra Jorton kan fremvise en resulatatside for 2018 på 23 millioner før skat. Aarhus-virksomhedens strategi lader til at virke godt. Foto: Jorton.
Allan Harbo fra Jorton kan fremvise en resulatatside for 2018 på 23 millioner før skat. Aarhus-virksomhedens strategi lader til at virke godt. Foto: Jorton.

2018 var et godt år for Jorton. Den jyske entreprenør har afleveret en række projekter, der har fået stor international opmærksomhed, såsom Fjordenhus i Vejle.

Samtidig har Jortons betoneksperter arbejdet uden for kongerigets grænser, og entreprenøren er gået ombord i en af landets mest spændende renoveringssager, midt ude i Øresund, på det imponerende Middelgrundsfort. Når betonstøvet er børstet af arbejdsbukser og ikke mindst regnskab, står 23 millioner på kontoen – før skat. Strategien med at være en global entreprenør med lokale tilhørsforhold bærer frugt.

– Vi er i en tid, hvor der overalt centraliseres, men vi er gået imod strømmen og har insisteret på, at den lokale forankring både er gavnlig for vores kunder og for virksomheden som helhed, og det har det seneste driftsresultat i den grad vist, fortæller Allan Harbo, administrerende direktør i Jorton.

Opkøb skaber nye muligheder

Senest har strategien om lokal forankring også udmøntet sig i et opkøb af en lokal entreprenør i Randers. Jorton har gennem længere tid været involveret i en række opgaver i byen, der gennemgår en hastig udvikling. Derfor valgte man at opkøbe den lokale entreprenør Hedebo A/S, hvor direktøren Hans Jørgen Hedebo efter 30 år søgte nogle til at videreføre hans arv.

Selvom der på papiret har været tale om et opkøb, er det i realiteten et partnerskab:

– Hedebo A/S var en god og sund virksomhed, og vi havde det samme værdifællesskab, hvor godt byggeri og dygtige medarbejdere var i højsædet. Derfor har vi gennem længere tid været i dialog med Hans Jørgen om et eventuelt opkøb. Han søgte nogle, der kunne drive virksomheden videre i hans ånd, og vi ledte jo efter lige de kompetencer og det lokalkendskab, han havde opbygget i sin virksomhed, siger Allan Harbo.

Relateret indhold