Ingen krav til broentreprenør

Der er ikke på forhånd truffet afgørelse om byggemetoder til en ny Storstrømsbro. Det bestemmer entreprenøren selv.
Vejdirektoratet vil ekspropriere arealer på Falster og Masnedø, der vil skulle anvendes under anlægsarbejderne, når broen bygges. Foto: Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet vil ekspropriere arealer på Falster og Masnedø, der vil skulle anvendes under anlægsarbejderne, når broen bygges. Foto: Vejdirektoratet.

René Christensen fra Dansk Folkeparti, der er valgt på Lolland Falster, har bedt transportminister Magnus Heunicke (S) oplyse, om de, som vinder kontrakten om at bygge den nye Storstrømsbro, er forpligtet til en bestemt byggemetode. Samtidig vil han vide, hvilken havn det skal foregå i.

Men ifølge ministeren er valg af byggemetoder til en ny Storstrømsbro en af de frihedsgrader, som de kommende entreprenører vil få:

Vejdirektoratet har reserveret arealer på Nakskov Havn til brug for et eventuelt produktionsareal til broelementer.

Magnus Heunicke Transportminister

Reserverede arealer

– Vejdirektoratet har reserveret arealer på Nakskov Havn til brug for et eventuelt produktionsareal til broelementer. Vejdirektoratet vil ekspropriere arealer på henholdsvis Falster og Masnedø i nærheden af, hvor broen er beliggende, der vil skulle anvendes under anlægsarbejderne, når broen bygges. Det er op til entreprenøren at vælge udførelsesmetode, og i tilfælde af en såkaldt elementproduktion – samt andet betonarbejde – kan det foregå på de reserverede arealer. De lokale havne ved Orehoved og Vordingborg vil også være attraktive til forskellige aktiviteter i forbindelse med byggeriet af broen, eksempelvis til transport af materialer, forklarer Magnus Heunicke.

Relateret indhold