Ingen holder sig tilbage med kritik

For store transaktionsomkostninger er fortsat et problem for rådgiverne.
- Når man kigger på byggebranchen generelt, er der ingen, der holder sig tilbage med at kritisere hinanden, siger formanden for FRI, Carsten Toft Boesen. Foto: Dan Bjerring.
- Når man kigger på byggebranchen generelt, er der ingen, der holder sig tilbage med at kritisere hinanden, siger formanden for FRI, Carsten Toft Boesen. Foto: Dan Bjerring.

Formanden for Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Carsten Toft Boesen, kunne på foreningens årsmøde konstatere, at de rådgivende ingeniører har stor politisk bevågenhed i forbindelse med regeringens kommende forhandlinger om en energistrategi frem mod 2030, og han ser selv transaktionsomkostningerne som en fortsat stor udfordring for branchen.

– Det dræner produktivitet ud af vores branche. Der bruges for mange kræfter på at skrive tilbud, og der bruges for mange kræfter på at diskutere byggejura og forsikringsforhold, siger Carsten Toft Boesen til Dagens Byggeri.

Generel tendens

Der har de senere år ikke mindst fra bygherrerne været rejst en del kritik mod de rådgivende ingeniører, men det mener formanden er en generel tendens i byggebranchen.

– Når man kigger på byggebranchen generelt, er der ingen, der holder sig tilbage med at kritisere hinanden. Fællesnævneren for al kritik er mangel på afstemning af forventninger. Når man bliver skuffet, er det fordi, man får noget andet, end man forventer. Det skyldes ikke, at leverandøren ligefrem har lyst til at levere noget andet end forventet, men at man ikke har fået talt ordentligt om, hvad der skal leveres. Noget af det, der skaber forvirring omkring forventningerne, er, at vi arbejder med for mange forskellige modeller, siger FRI’s formand.

Lidt belærende

Han vender også kritikken indad og siger videre.

– Hvis vi skal starte med os selv, forstår vi ikke altid, hvad der er bygherrens udgangspunkt. Vi tænker typisk, at det er en professionel bygherre, der har prøvet det mange gange før, selv om vi godt ved, at en gennemsnits generaldirektør på DR kun bygger en hundrededel koncertsal i sin levetid. Vi forsømmer, måske lidt belærende, at uddanne bygherren til, hvad han står over for, siger Carsten Toft Boesen.

Ti procent spild

Rådgiverbranchen klager i øjeblikket sin nød over manglende arbejdskraft, og her er kunne begrænsning af de store mængder papirarbejde i forbindelse med tilbud være en af de faktorer, der kunne hjælpe til med at afhjælpe arbejdskraftmanglen.

– Vi bruger vel omkring ti procent af vores ressourcer på at skrive tilbud. Det er nogle af de dygtigste folk, der skriver tilbud, fordi det er det, der skal til, for at vinde. Men er der fem hold, der arbejder med tilbud, og kun et hold vinder, er de fire holds arbejde spildt både for virksomheden og for leverandørerne. Det skal kunderne i sidste ende betale, så der er et spild, slutter FRI’s formand Carsten Toft Boesen.

Relateret indhold