Ingen Billundbane uden Vejlefjordbro

Transportminister Magnus Heunicke (S) mener, at der er en tæt sammenhæng mellem en ny jernbanebro over Vejlefjord og anlæg af bane til Billund.
Transportminister Magnus Heunicke slår fast, at en ny bro over Vejle Fjord hænger tæt sammen med en ny togbane til Billund. Foto: Colourbox.
Transportminister Magnus Heunicke slår fast, at en ny bro over Vejle Fjord hænger tæt sammen med en ny togbane til Billund. Foto: Colourbox.

Umiddelbart har en ny jernbane mellem Vejle og Billund Lufthavn og en ny jernbanebro over fjorden intet med hinanden at gøre.

Men ifølge transportminister Magnus Heunicke er der en tæt sammenhæng mellem de to projekter. Det oplyste han onsdag under Folketingets spørgetid, hvor Jens Ejler Christensen fra Venstre bad ministeren redegøre for problematikken.

Magnus Heunicke slog fast, at en ny togbro er en endog vigtig forudsætning for at etablere den nye jernbanestrækning til Billund. Og ikke bare en ny jernbane, men også en forudsætning for bedre togbetjening af byer som Herning, Holstebro og Struer.

Fem-seks tog samtidig

– Udover at broen giver markante rejsetidsforbedringer for togpassagerer, giver den også mere kapacitet, større robusthed og bedre regularitet i køreplanen. Droppes broen over Vejlefjord, må alle de kommende “superlyn” køre via Vejle. Timemodellen hviler på et koncept, hvor regionaltog møder superlyntog i timemodelsbyerne med korte skiftetider. Skal det koncept opretholdes i Vejle, skal stationen kunne håndtere fem-seks tog samtidig på stationen. Det er der ikke plads til. Uden en ny jernbanebro vil man ikke kunne lave en god og rettidig betjening via en ny bane til Billund Lufthavn med tre forbindelser i timen gennem Grejsdalen og gode forbindelser til og fra Vejle. Hvis vi ikke bygger broen over Vejlefjord, må togbetjeningen til enten Herning eller Billund reduceres. Eller man må acceptere flere forsinkelser. Det vil give togpassagerer til Billund, Herning og Struer en længere samlet rejsetid, fordi togene ikke længere passer sammen, sagde ministeren.

Flagskib i dansk trafik

Magnus Heunicke benyttede også lejligheden til at slå fast, at projekterne i Togfonden, herunder en ny bro over Vejle Fjord og en ny Billundbane, bliver til noget uanset finansieringen af Togfonden.

– Ifølge forliget – hvor Venstre desværre ikke er med – er det besluttet, at projektet, der dels handler om en stærkt tiltrængt elektrificering og dels en udbygning, der giver bedre og hurtigere togbetjening, skal gennemføres som beskrevet. Det kaldte den tidligere regering for “flagskibet i dansk trafik”. Nu vil man ikke bruge en krone på det, sluttede Magnus Heunicke.

Relateret indhold