Håndværkerne skal lære at skabe mersalg

Som selvstændig håndværker er det ikke nok at være en dygtig tømrer eller murer. Man skal også kunne sælge sin vare, hvis man vil have succes.
Dansk Håndværk vil have selvstændige håndværkere til at have fokus på mersalg, når de er ude ved kunderne. Det kan eksempelvis være at påpege, hvis gamle vinduer trænger til at blive udskiftet. Foto: Colourbox.
Dansk Håndværk vil have selvstændige håndværkere til at have fokus på mersalg, når de er ude ved kunderne. Det kan eksempelvis være at påpege, hvis gamle vinduer trænger til at blive udskiftet. Foto: Colourbox.

Mange små virksomheder går glip af det ekstra salg, de kunne få, hvis de blot indarbejder nogle rutiner og lærer, hvordan man gør. Det vil Dansk Håndværk nu gøre noget ved – ikke bare for deres medlemmer, men for alle interesserede virksomheder.

– Salg og kontakten til kunderne er næsten lige så vigtig som det færdige arbejde, hvis virksomheden skal trives eller vokse. Men for at få det, skal alle i firmaet være med til at skabe den gode kundekontakt. Det er nemlig sådan, virksomhederne kan få mere salg. Derfor tilbyder vi nu medlemmerne to kurser, hvor de kan lære, hvordan de sammen med medarbejderne kan lave mersalg, forklarer direktør i Dansk Håndværk, Morten Frihagen.

Salg og kontakten til kunderne er næsten lige så vigtig som det færdige arbejde, hvis virksomheden skal trives eller vokse.

Morten Frihagen Direktør i Dansk Håndværk

Erfaren kursusholder

Dansk Håndværk har derfor allieret sig med erhvervscoach Jesper Dalhus, der rådgiver om salg og markedsføring. Som erfaren kursusholder skal han inspirere håndværksmestrene til at sætte turbo på indsatsen.

– Det er en stor udfordring for de fleste. Hvor man før lavede salg med en annonce i avis, er det helt andre ting, der skal til nu. Og det er blandt andet salg ude ved kunden. Og faktisk er det slet ikke så svært endda, forklarer Jesper Dalhus.

Kurserne for håndværksmestrene er i to dele. En der fokuserer på, hvordan virksomheden kan løfte salget gennem kundekontakt. Hvordan man skaber en god kemi med kunden, hvordan man lytter til, hvad kunden har brug for, og hvordan får man kunden til at få lyst til at købe en ekstra opgave.

Helt ind i bolig

– Der er ikke mange forretninger, der får lov til at komme helt ind i kundens bolig. Men det gør håndværkeren, og det giver nogle helt ekstra muligheder. Men det kræver, at man opbygger troværdighed og tillid. Det er noget af det vigtigste for, at salget lykkes, forklarer Jesper Dalhus.

Det andet kursus i rækken går på salg via eksterne medier. Blandt andet de sociale medier – eksempelvis Facebook, som mange virksomheder bruger i det små, men som kan give langt mere og skabe nye kunder, hvis man tager nogle simple redskaber i brug.

Praktisk opbygning

Kurserne er opbygget meget praktisk, og erfaringen fra tilsvarende kurser er, at det giver konkrete værktøjer, som virksomhederne rent faktisk bruger i salget efterfølgende.

Dansk Håndværk har valgt at gøre kurserne åbne for alle virksomheder, uanset om de er medlem af arbejdsgiverorganisationen eller ej. Morten Frihagen understreger dog over for Dagens Byggeri, at organisationens egne medlemsvirksomheder vil opnå visse fordele.

– Når man er inde i kundens hjem, kan man måske få øje på eksempelvis vinduer, der trænger til at blive renoveret. Det er grundlæggende ikke anderledes, end at man om lørdagen i byggemarkedet ved kassen bliver spurgt, om ikke man skal bruge det gode tilbud på sprinklervæske, eller tjeneren, der spørger, om man skal have kaffe og dessert på restauranten. Her foregår det bare i kundernes egne hjem, slutter Morten Frihagen.

Relateret indhold