Bauhaus’ adm. direktør Mads Jørgensen var en af de detailhandelsfolk, der kæmpede hårdest mod Erhvervsministeriets coronatiltag i marts 2021, der bl.a. betød indgreb i den almindelige drift i detailbranchen som helhed og hos Bauhaus i særdeleshed. Et kvadratmeterkrav bevirkede bl.a., at Bauhaus i en længere periode i foråret 2021 reelt set var den eneste aktør i byggevarebranchen, der ikke måtte lukke kunder ind i butikkerne, da grænsen for detailbutikker, der måtte holde fysisk åbent, gik ved 5.000 m2.
Bauhaus har ifølge Wikipedia ét byggevarehus på 5.000 m2 (Esbjerg), mens de 17 andre er mellem 6.700 og 20.000 m2.
Det har blandt andre ting haft indvirkning på resultatet af den primære drift, der i 2021 udviste et overskud på 224,8 mio. kr. mod et overskud på 294,1 mio. kr. i 2020.
Årets resultat for den danske del af Bauhaus blev et overskud på 171,6 mio. kr. i 2021 mod et overskud på 223,6 mio. kr. i 2020. Omsætningen faldt fra 3.195 mio. kr. i 2020 til 3.066 mio. kr. i 2021, hvilket er et fald på ca. 4 %.
Omsætningstilbagegangen skyldes primært corona-restriktionerne i årets start, der gjorde, at byggevarehusene i en periode delvist var lukket for almindelig B2C-kundetrafik og delvist kun tilgængelige mod forudgående tidsbestilling.
Hacket!
Da byggecentrene igen var åbne, og kunderne endelig strømmede til – endda i øgede mængder – blev Bauhaus’ fælles nordiske datacenter i Tilst d. 18. juni udsat for et voldsomt hackerangreb, som lagde hele IT-systemet ned. Det betød i praksis, at kunder, som handlede online, ikke kunne benytte byggemarkedets online ‘Click and Collect’-funktion. Samtidig spærrede hackerne for Bauhaus-medarbejdernes adgang til e-mailsystemet, hvilket gik hårdt ud over kommunikationen med kunderne.
‘De direkte omkostninger til et cyber response-team og midlertidig genetablering af vores it-infrastruktur og systemer har beløbet sig til et mindre tocifret millionbeløb. Herudover har hændelsen haft konsekvenser for vores mulighed for at betjene kunder og drive vores forretningsprocesser effektivt i de første uger og måneder efter angrebet, men denne tabte indtjening og ekstra omkostninger har det ikke været muligt at kvantificere,’ skriver Bauhaus i sin årsrapport.
For at imødegå fremtidige lignende hændelser igangsat byggecenterkæden i 2021 etableringen af en helt ny it-infrastruktur til kædens nordiske butiksnet og servicecentre samt etablering af en cloud-baseret serverstruktur. Dette forventes afsluttet i løbet af 2022.
Forventer lavere omsætning
For det kommende regnskabsår forventer Bauhaus Danmark en lavere omsætning som følge af markedsudviklingen med stigende priser og inflation, udfordringer med supply chain, krigen i Ukraine og forbrugernes muligheder for igen at kunne forbruge frit i alle kategorier.
Her vil aktivitetsniveauet i samfundet, særligt antallet af hushandler, være en væsentlig forudsætning for lønsom drift, vurderer byggecenterkæden, der i 2022 vil have særlig fokus på at være på forkant med, hvilke produkter, forbrugerne efterspørger, samt at kunne tilbyde indkøbsoplevelser og -muligheder, der imødekommer forbrugernes stigende forventninger til rådgivning, convenience og service.
Resultatmæssigt forventes 2022 at ligge på niveau med 2019.
Bauhaus har i skrivende stund 18 byggecentre i Danmark. Nr. 19 åbner d. 24. juni i Sønderborg.