Gulvbranchen trætte af at agere regnemaskine

Gulvvirksomheder bruger ressourcer på at lave et tilbudsarbejde, som bruges til at presse en anden entreprenør, der allerede har fået opgaven.
Vi skal have en effektiv og transparent konkurrence. Ellers må der lovgivningstiltag til, og det er ikke altid det bedste, siger Anders Hjort Jensen. Foto: Ricky John Molloy.
Vi skal have en effektiv og transparent konkurrence. Ellers må der lovgivningstiltag til, og det er ikke altid det bedste, siger Anders Hjort Jensen. Foto: Ricky John Molloy.

Branchechef Anders Hjorth Jensen fra Gulvbranchen under Dansk Byggeri advarer mod, at der ved udbud ofte forekommer en form for pristjek i stedet for en effektiv udbudsprocedure.

– Vi har lave en lille rundspørge blandt vore medlemmer, og de oplever ofte, at udbudsmaterialet er meget ufuldstændigt og dårligt beskrevet. Det giver en masse ekstraarbejde gennem hele udbudsprocessen, hvor vore medlemmer føler, at de nærmest er med i detailprojekteringen. Dertil kommer, at bygherrer og deres rådgivere hele tiden beder om nye beregninger. Det giver indtryk af, at de hele tiden indhenter kontrolpriser, hvor de allerede har fundet den gulventreprenør, der skal udføre opgaven, men de vil gerne presse ham yderligere. Så skal vore medlemmer beregne nogle priser, uden at de reelt har en chance for at få opgaven, forklarer Anders Hjorth Jensen til Dagens Byggeri.

Det er dårlig stil, og derfor opfordrer vi til, at man sætter sig sammen og udarbejder nogle retningslinier på området …

Branchechef Anders Hjorth Jensen Gulvbranchen, Dansk Byggeri

Uetisk procedure

Han kalder det uetisk at lave den slags udbud, fordi det presser gulventreprenører, som i god tro bruger ressourcer på at lave et tilbudsarbejde, som bare skal bruges til at bringe videre til en anden entreprenør, som allerede har fået opgaven:

– Det er dårlig stil, og derfor opfordrer vi til, at man sætter sig sammen og udarbejder nogle retningslinier på området for, hvor en udbudsproces bør forløbe fra start til slut. Vi skal have en effektiv og transparent konkurrence. Ellers må der lovgivningstiltag til, og det er ikke altid det bedste. Regeringen rumler i forbindelse med 2025 planen med en ny Tilbudslov, men der skal man passe på ikke at øge risikoen for mere bureaukrati. Vi er ikke interesserede i, at vore medlemmer belastes yderligere af papirarbejde. Det har de rigeligt af i forvejen, siger Anders Hjorth Jensen.

Må reagere

Han oplever ofte, at der er virksomheder i gulvbranchen, der helt er holdt op med at give tilbud, når de opdager, at de bare bruges som pristjek:

– De vil ikke bare bruges som regnemaskiner, hvor andre har fået opgaven. På et tidspunkt må bygherrerne reagere, når de mærker, at store og seriøse gulventreprenører vælger ikke at være med i det spil, slutter branchechef Anders Hjorth Jensen.

Relateret indhold