Indkøbsforeningen Inbogulve amba har i januar oprustet direktionen med både en marketingdirektør, en økonomidirektør og en ny indkøbs- og salgsdirektør, som alle har til opgave at arbejde målrettet på at trimme samarbejdet med leverandørerne.
For samarbejdet med leverandører og andre samarbejdspartnere skal professionaliseres i 2023, hvor adm. direktør Peter Rønn forventer et vanskeligere 2023 efter et tilfredsstillende årsregnskab for 2022.
Den samlede bruttoomsætning hos medlemmerne i 2022 var – lige som i 2021 – på 1,3 mia. kr. Medlemmerne af indkøbsforeningen, som varetager kædeaktiviteterne for Garantkæden og de selvstændige entreprenører hos Erhvervsgulve.dk, købte varer for knap 600 mio. kr., hvilket giver et resultat på 31 mio. kr. Dertil kommer medlemmernes overskud.
– Vi er rigtig godt tilfredse med regnskabet, som faktisk er lidt bedre end forventet. Der har været en mindre nedgang i antallet af solgte varer, men vores omsætning ligger på niveau med året før på grund af de højere priser, siger Peter Rønn.
Opsagde 19 leverandører i 2022 – flere følger
På grund af de økonomiske konjunkturer forventer Inbogulve Amba en faldende aktivitet i 2023 i forhold til 2022. Salget til kædens medlemmer forventes at dale på grund af udsigterne til et marked i fortsat nedgang.
Det fik allerede i 2022 kæden til at opsige samarbejdet med 19 leverandører, hvor indtjeningen var for lille. Peter Rønn forventer, at der også vil komme opsigelser i år.
– Vi stiller større krav til samarbejdet med leverandørerne end tidligere, og vi er i gang med at flytte varekøb til samarbejdspartnere, der er mere sultne efter at handle med os, siger Peter Rønn.
Vil øge online-andelen
Han har – trods nedgangstider – ikke har nogen intention om at fjerne foden fra speederen i 2023 – tværtimod.
– Vi øger markedsføringstrykket og vores fokus på online-forretningen, hvor vi blandt andet har lanceret Garants Online Gulvmarked med en aggressiv prisstrategi. Vores online-andel udgør i dag for lidt og skal matche vores andel i fysiske butikker. Derudover har vi et stort fokus på at have eneforhandlingsprodukter og private label, som kommer til at fylde mere fremadrettet, siger Peter Rønn og understreger:
– Lige nu gør det også ondt på konkurrenterne – ikke mindst dem, som ikke har helt så mange kræfter at stå imod med. Et marked i nedgang er også en gylden mulighed for at vinde andele, og nu mens alle er ramt, styrker vi forretningen, så vi kommer til at stå endnu stærkere, når markedet atter vender.