Rockwool havde i løbet af flere år stille og roligt oparbejdet en produktportefølje på omtrent 100.000 produkter. Nogle solgte fremragende, mens andre ikke bidrog med værdi til virksomheden. Der var bare ikke nogen, som havde et samlet overblik over efterspørgslen på produkterne.
Sådan var det lige indtil Alexandria Trattner i løbet af sin erhvervs-ph.d. og gennem sin forskning udviklede konkrete metoder til at analysere, kvantificere og reducere kompleksiteten af Rockwools produktportefølje. Og dermed gjorde det muligt for virksomheden at spare mange penge.
– Der er tale om helt ny viden og metoder, som Rockwool er de første, der nogensinde har anvendt. Metoderne vil ikke bare kunne bruges hos os. De kan med en vis tilpasning optimere produktporteføljen hos langt de fleste større produktionsvirksomheder, siger professor Lars Hvam på DTU Management.
Alexandria Trattner modtager nu Innovationsfondens Erhvervsforsker Pris 2020 for sit imponerende forskningsarbejde hos DTU Management og Rockwool International A/S.
Portefølje-slankekur
Alexandria Trattner har gennem sine undersøgelser blandt andet klarlagt, at det er omkostningstungt og sænker tempoet i en virksomhed, hvis den har et meget stort produktudvalg. Hun lavede derefter en grundig gennemgang af hele Rockwools produktportefølje med virksomhedens relevante interessenter.
– Jeg gjorde min forskning tilgængelig for de produktansvarlige i de 18 forskellige business units, der er i Rockwool. I fællesskab har vi set på, hvilke produkter vi kunne undvære i porteføljen. Der kunne være produkter, som virksomheden tjente godt på at sælge, men som de sjældent solgte, og så var spørgsmålet, om vi skulle beholde det eller ej, siger hun.
På baggrund af hendes arbejde er produktionen af dårligt sælgende produkter reduceret med 51 procent, og der er skåret 33 procent ikke-profitable produkter fra produktionen. Virksomheden forventer at kunne spare et betydeligt millionbeløb årligt på denne effektivisering, og det skaber naturligvis stor glæde.
– Styrken i Alexandrias arbejde har været, at hun har formået at kombinere en akademisk og systematisk tilgang med det forretningsmæssige i virksomheden. Hun har ikke blot lavet et teoretisk arbejde. Det er simpelthen blevet den måde, vi arbejder og tænker på i forhold til vores produktportefølje, siger Dorthe Lybye, som er Programme Director, Group R&D i Rockwool.
Old school kodning
For at kunne sammenligne og vurdere produkterne har Alexandria Trattner udviklet et sæt metoder, som virksomheder kan bruge til at styre og optimere deres produktporteføljer til gavn for den samlede forretning.
– Vi har lavet en digital optimeringsmodel, hvor vi kan sammenligne alle produkterne. Ved at bruge de matematiske optimeringsteknikker i lineær programmering – altså old school, nørdet kodning – kan man sammenligne sine produkter på en lang række parametre, som eksempelvis profit, produktionsomkostninger eller efterspørgsel, fortæller Alexandria Trattner.
Ud over optimeringsmodellen har hun også været med til at beregne kapacitets-potentialet i produktionslinjerne, hvor hun er fundet frem til, at Rockwool kan øge produktionskapaciteten med tre til fem procent på bestemte linjer.