Femernbælt kræver strategisk forberedelse

Den kommende Femernbælt-forbindelse skaber ifølge Dansk Erhverv allerede nu arbejdspladser i forbindelse med byggeriet.
Den faste forbindelse over Femern rummer et hav af forretningsmæssige fordele for de danske virksomheder. Men det kræver, at vi samarbejder, fastslår Dansk Erhverv. Illustration: Femern A/S.
Den faste forbindelse over Femern rummer et hav af forretningsmæssige fordele for de danske virksomheder. Men det kræver, at vi samarbejder, fastslår Dansk Erhverv. Illustration: Femern A/S.

Blandt de vigtigste argumenter for anlægget af Femernbælt-forbindelsen er ønsket om at skabe arbejdspladser ikke alene på Lolland, men også på Falster og Sydsjælland. Men skal ønsket gå i opfyldelse, stiller det ifølge Dansk Erhverv krav om forberedelse og samarbejde.

– Også den færdige forbindelse rummer enorme muligheder for vækst og arbejdspladser, men det kræver forberedelse og samarbejde, hvis vi skal hente det fulde udbytte hjem i 2021, hvor tre markeder bliver til ét. Danmark bliver knudepunkt mellem det svenske og det tyske marked, og med det følger store muligheder for de danske virksomheder, siger chefkonsulent Per Thye Rasmussen fra Dansk Erhverv.

Hård konkurrence

Dansk Erhverv sidder med i bestyrelsen for FBBC (Fehmarn Belt Business Council), der allerede nu arbejder for at skabe én stor funktionel region, som kan konkurrere med regioner som Paris og London.

– Den faste forbindelse over Femern rummer et hav af forretningsmæssige fordele for de danske virksomheder. Men det kræver, at vi samarbejder på tværs af både virksomheder, forbrugere og uddannelsesinstitutioner, så vi får skabt en region, der er konkurrencedygtig på internationalt plan, siger Per Thye Rasmussen.

FBBC er et samarbejde på tværs af danske, tyske og svenske aktører. Parterne mødtes tirsdag til bestyrelsesmøde på Børsen i København, hvor også Slesvig-Holstens ministerpræsident Torsten Albig deltog.

Fokus på projektet

Dansk Erhverv håber, at Albigs tilstedeværelse både på FBBC’s bestyrelsesmøde og Fehmarn Belt Days er med til at sætte fokus på projektet og sikre, at tidsplanen på byggeriet holder.

– Selvom der er syv år til, at vi står med en færdig forbindelse, skal vi allerede nu tænke strategisk og forberede os på de muligheder, der åbner sig. Vi skal videndele på tværs, men vi skal også se på de erfaringer, vi allerede har gjort os med den faste forbindelse over Øresund, og Sønderjyllands erfaringer med det Nordtyskland marked, siger Per Thye Rasmussen.

Relateret indhold