Femern A/S’ opdaterede ansøgning om byggetilladelse til Femern-tunnelen på tysk område har været i offentlig høring i Tyskland fra 12. juli og frem til 26. august 2016. Høringen er nu slut, og Femern A/S vil i de kommende uger modtage de flere tusinde høringssvar. Det oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.
I høringsperioden har privatpersoner, virksomheder og organisationer haft lejlighed til at granske de forbedringer af ansøgningsmaterialet, som er blevet foretaget på baggrund af den første høring af ansøgningen om byggetilladelse i 2014-15.
Vi ser nu frem til, at høringsmyndigheden fremsender alle indsigelser til os i september. Vi i Femern A/S og vores medansøger på den tyske side, LBV Lübeck, skal besvare hvert enkelt spørgsmål.
Claus Dynesen Projektdirektør, Femern A/S
Det er den uafhængige høringsmyndighed i Kiel, som er ansvarlig for høringen, og her er man nu ved at registrere alle høringssvar.
Den opdaterede ansøgning har i trykt udgave været fremlagt på rådhuse på øen Fehmarn og i kommunerne langs linjeføringen for den nye tyske jernbane fra Fehmarn til Lübeck. Dokumenterne har også været tilgængelige på en særlig hjemmeside.
Alle får svar
– Vi ser nu frem til, at høringsmyndigheden fremsender alle indsigelser til os i september. Herefter vil vi gå i gang med at analysere høringssvarene og sammen med myndighederne i Slesvig-Holsten vurdere de næste skridt i processen. Vi i Femern A/S og vores medansøger på den tyske side, LBV Lübeck, skal besvare hvert enkelt spørgsmål. Vi står klar med vores hold af interne og eksterne tyske eksperter til at give fyldestgørende svar på alle de rejste spørgsmål, siger Claus Dynesen, projektdirektør i Femern A/S.
Ansøgningen om myndighedsgodkendelse af den tyske del af Femern Bælt-tunnelen blev indgivet til godkendelsesmyndigheden LBV Kiel i oktober 2013 og var i offentlig høring i 2014-15. På baggrund heraf er ansøgningen blevet opdateret og sendt i fornyet høring.
– Efter den første høring har vi været ansøgningen grundigt igennem. Det er en kompliceret proces, men vi er fortrøstningsfulde, siger Claus Dynesen.
Femern-forbindelsens tyske del skal godkendes af de tyske myndigheder, før byggeriet kan gå i gang. I Danmark blev Femern-forbindelsens danske del godkendt af Folketinget med anlægslovens vedtagelse i 2015.