Tre byrådsmedlemmer fra Venstre og Enhedslisten i Ishøj Kommune har rettet henvendelse til deres ordførere i Folketingets Transport-, Bygnings, og Boligudvalg med et forslag om delvis overdækning af motorvejen gennem Ishøj. Formålet er støjafskærmning, og byrådsmedlemmerne opfordrer til at bruge det som et pilotprojekt.
De peger på, at over 1800 boliger i Ishøj er udsat for en stærkt generende støj fra motorvejen, og at der har været holdt møder med Vejdirektoratet for at få gjort noget ved problemerne. Dog uden held.
Nu tales der om at etablere en 12-16 meter høj støjvold langs Køge Bugt Motorvejen, og her henviser Ole Beckmann fra Venstre til en mulig alternativ og velafprøvet løsning, som anvendes i blandt andet München og Hamborg, hvor man overdækker motorvejen, så støjen elimineres, og det frigjorte areal kan anvendes til forskellige andre formål.
Lige under grænseværdien
Etableringen af den 12-16 meter høje støjvold – nogle steder måske op til 20 meter – vil ifølge Ole Beckmann vare cirka fire år med deraf følgende daglige gener fra omkring 60 store lastbiler med jord.
– Med støjvolden sænker man støjniveauet 6-7 decibel (dBa) i et nyt område, der skal bygges på, og dermed kan man lige komme under grænseværdien. I den forbindelse foreslog vi en delvis overdækning i stedet for støjvolden. Det lyder dyrt, men en delvis overdækning, der er åben i den ene side ud mod det åbne land, vil give nogle fantastiske udviklingsmuligheder for kommunen og de borgere, der er ramt af støjen. En hel overdækning vil give nogle udfordringer i tilfælde af evakuering, mens den delvis åbne vil give nogle finansieringsmuligheder af de 1,4-1,7 milliarder kroner, overdækningen vil koste. Ser man det over et 30-årigt perspektiv, er det ikke specielt dyrt, og samtidig kan man måske finansiere det delvis gennem fonde og udnyttelse af taget til eksempelvis solceller, siger Ole Beckmann til Dagens Byggeri.
Gammel vold skal væk
Ishøjpolitikeren peger på, at den eksisterende 6-8 meter høje vold skal graves væk, fordi der skal placeres en membran, inden en ny vold etableres, og at det samtidig vil betyde, at alle de træer, der i dag findes på volden, skal fjernes.
– Man har ikke undersøgt, hvad der ligger af tekniske installationer, som skal fjernes, og derfor har man ikke noget økonomisk overblik i forhold til, hvad en højere støjvold vil koste, slutter Ole Beckmann.