Regeringen foreslog for nogle uger siden, at man fjernede den kommunale byggesagsbehandling og i stedet lagde den ud til private, certificerede rådgivningsfirmaer.
– Det vil gøre sagsbehandlingen dyrere, mere bureaukratisk, mindre brugervenligt og medføre stor risiko for ansvarsforflygtigelse og flere civilretlige opgør, siger formand for Konstruktørforeningen, Gert Johansen.
Uanset om det er offentligt eller privat, så skal sagsbehandlerne bedømmes på deres meritter. Og dem der ligger bagerst i feltet, bliver nødt til at oppe sig.
Direktør Henrik Bang Bygherreforeningen
Han mener ikke, det vil ikke være effektivt at forlade sig på virksomhedernes egenkontrol. Det viser erfaringerne blandt andet fra fødevarebranchen og også i forbindelse med kollapset af beboelsesejendommen i Frederikshavn, hvor entreprenøren godt nok tog det fulde ansvar for hændelsen, men alligevel pegede på, at mangler i rådgivernes projekt og i koordineringen var årsagen.
– Når man er part i en sag, har man altid blinde vinkler og er tilbøjelig til at sende ansvaret videre. Og den historie får vi at se i mange flere afskygninger, hvis regeringen lægger byggesagsbehandlingen ud til de private virksomheder, siger Gert Johansen, som under Folkemødet var vært for en debat om netop byggesagsbehandlingens fremtid.
Problem med dobbeltroller
Paneldeltagerne kom med forskellige holdninger til, om det ville være godt eller skidt at sende sagsbehandlingen ud i det private erhvervsliv. Men de kunne i hvert fald konkludere, at en certificeringsordning i sig selv ikke løser problemerne.
– Man ønsker for eksempel at det bliver billigere. I dag er det allerede gratis at ansøge om en byggesag i 22 danske kommuner – her vil det helt sikkert fremover blive dyrere, hvis vi privatiserer sagsbehandlingen, sagde byggesagsbehandler Maria Riise fra Kolding kommune.
Der var også i panelet bekymring for dobbeltroller ved den privatiserede løsning.
– Jeg kan godt være lidt bekymret her, for det vil skabe problemer. Hvis man er certificeret, så kan man vel ikke også blive rådgiver på sagen, sagde direktør Henrik Bang fra Bygherreforeningen.
Panelet var enige om, at den fremtidige byggesagsbehandling især skal forbedres i forhold til kompetenceudveksling, sagsbehandlingstid og ensartethed.
– Det kan undre mig, at to ens ansøgninger behandles forskelligt i to forskellige kommuner, for det burde ikke være tilfældet ved simple byggerier af for eksempel dagligvarebutikker, sagde erhvervspolitisk chef Torben Liborius fra Dansk Byggeri.
Kommunalt samarbejde
Han efterlyste mere samarbejde på tværs i kommunerne, og nævnte blandt andet et eksempel fra Nordsjælland, hvor fire kommuner arbejder sammen.
– De har hver deres sagsbehandling, men kommer der en ansøgning til et særligt udfordrende byggeri, så kan man trække på en slags fælles backoffice på tværs af kommunegrænserne, fortalte han.
Om fremtiden bliver privat, offentlig eller begge dele er tilsyneladende ikke altafgørende for branchen. Men det er til gengæld kravet om, at der strammes op og leveres mere ensartet og hurtigere i fremtiden.
– Uanset om det er offentligt eller privat, så skal sagsbehandlerne bedømmes på deres meritter. Og dem der ligger bagerst i feltet, bliver nødt til at oppe sig, fastslog Henrik Bang.