Debatten om Ring 5 spøger endnu en gang

I omkring 40 år har der været planer om at anlægge en Ring 5 uden om København fra Nordsjælland til Køge.
- Ring5 vil give en betydelig aflastning på nogle af de meget stærkt trafikerede motorveje - eksempelvis Helsingørmotorvejen og Hillerødmotorvejen, siger direktør i Danske Anlægsentreprenører, Niels Nielsen.
- Ring5 vil give en betydelig aflastning på nogle af de meget stærkt trafikerede motorveje - eksempelvis Helsingørmotorvejen og Hillerødmotorvejen, siger direktør i Danske Anlægsentreprenører, Niels Nielsen.

Trafikkorridoren er udlagt, men ellers er intet sket, og der har været et stigende politisk pres på Christiansborg for at fjerne arealudlæggelsen, fordi det generer mange menneskers muligheder for at udvikle deres ejendomme.

Men fem borgmestre fra Ishøj, Køge, Ballerup, Vallensbæk og Høje-Taastrup opfordrer nu regeringen til at sætte gang i “Ring 5 Syd”. Det møder imidlertid modstand fra borgmestrene i to af de kommuner, ringvejen går igennem, Solrød og Greve.

Betydelig afslastning

Direktør i Danske Anlægsentreprenører, Niels Nielsen, siger imidlertid til Dagens Byggeri, at han ikke forstår de politikere på Christiansborg, der vil have fjernet planerne om Ring5:

– Når man ser på de beregninger, der er lavet for Ring5, viser de, at den vil have stor effekt på trafikken – både i “indre by” og hovedstadsområdet som helhed. Ring5 vil give en betydelig aflastning på nogle af de meget stærkt trafikerede motorveje – eksempelvis Helsingørmotorvejen og Hillerødmotorvejen. Ser man på situationen ud fra bilisternes side, betyder det en stor reduktion af ventetiden i trafikkøer.

Positivt afkast

Han peger på, at de samfundsøkonomiske beregninger for en Ring5 vil give et betydeligt og positiv afkast.

– Det er svært at få øje på ting, der taler mod Ring5, konkluderer Niels Nielsen, der ikke vil tage stilling til, hvilken linieføring, der eventuelt skal vælges.

Niels Nielsen forstår godt, at de mennesker, der rammes af trafikkorridorens restriktioner, gerne ser projektet hen, hvor peberet gror, men understreger, at det er et generelt problem med store anlægsarbejder, at der skal tages hensyn til infrastrukturinvesteringerne.

– Det er selvfølgelig ikke særlig rart – nærmest uudholdeligt – for folk, der ejer områder, de ikke kan gøre noget ved. Men man udlagde meget visionært de pågældende områder i 1970’erne. Havde man ikke den slags områder, vil indgrebet være langt større, hvis man senere vil foretage den slags anlægsarbejder, siger Niels Nielsen.

Relateret indhold