Dårligt indeklima påvirker børns vejrtrækning

Ny undersøgelse viser ifølge FRI, at flertallet af klasselokaler har så dårligt indeklima, at det ligefrem kan måles på børns vejrtrækning.
Det dårlige indeklima skyldes blandt andet, at mange skoler er gamle og bygget så langt tilbage i tiden, at de ikke har skullet følge det nuværende bygningsreglement i forhold til eksempelvis ventilation. Foto: Colourbox.
Det dårlige indeklima skyldes blandt andet, at mange skoler er gamle og bygget så langt tilbage i tiden, at de ikke har skullet følge det nuværende bygningsreglement i forhold til eksempelvis ventilation. Foto: Colourbox.

Det er blevet belyst før, og nu er der kommet yderligere argumenter for, at der skal gøres noget ved indeklimaet i landets klasselokaler. Det viser sig således, at der i 17 ud af 21 klasselokaler er synlig fugt og skimmel på væggene. Det afslører et Ph.d.-projekt fra Aarhus Universitet.

Det har fået Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, til at kræve et større fokus på vedligehold af skoler.

Ifølge FRI viser projektet, at der er en klar sammenhæng mellem klasseværelser, der har kritisable niveauer af fugt, og skimmel, og børnenes helbred i form af nedsat lungefunktion og hvæsende vejrtrækning til følge.

– Det er dybt alvorligt, hvis Ph.d.-projektet fra Aarhus ikke blot er en tilfældigt udvalgt stikprøve, men faktisk viser et mere generelt billede om tilstanden af landets skoler. Indeklima, der er så dårligt, at det ligeferem kan måles på børnenes helbred, kræver øjeblikkelig handling. Med folkeskolereformen har skoleeleverne fået mulighed for langt mere varierede, men også længere, skoledage. Det skaber både pædagogiske og fagligt didaktiske muligheder for at løfte såvel det faglige niveau som børn og unges sociale kompetencer. Men hvis de nye muligheder spildes, fordi vi har skolebygninger, der ikke blot er uhensigtsmæssige i forhold til den basale undervisning, men decideret usunde for vores børn og unge, så er det manglende fokus på vedligehold af skolebygningerne ikke blot økonomisk uhensigtsmæssigt, men et reelt gambling med børn og unges helbred og indlæring, siger administrerende direktør i FRI, Henrik Garver, i en pressemeddelsle.

Dårlig investering

Resultat kommer desværre ikke bag på foreningen. For FRI’s store rapport State of the Nation 2016 viste nemlig et efterslæb på 25 milliarder kroner i de kommunale bygninger – et beløb der faktisk er langt højere, hvis indeklimaet i folkeskolerne skal være efter de nye bygningsstandarder, oplyser FRI.

Ifølge Sundhedsstyrelsen skyldes klasselokalernes dårlige indeklima blandt andet, at mange skoler er gamle og bygget så langt tilbage i tiden, at de ikke har skullet følge det nuværende bygningsreglement i forhold til eksempelvis ventilation.

– Dårligt indeklima koster hver eneste dag i tabt indlæring hos landets børn og unge. Også selvom man ikke kan sætte tal på tabet, er der ingen tvivl om, at det er en dårlig investering ikke at have et godt og sundt indeklima, hvor indlæring fremmes. Det giver jo ingen mening, da vi jo netop er et samfund, som skal leve af vores viden, siger Henrik Garver.

Omprioriteringsbidrag

Han ved godt, at det kniber for kommunerne med at finde penge til eksempelvis bygningsrenovering. Han siger:

– Hvis tilbageløb af kommunernes omprioriteringsbidrag kunne anvendes til yderligere investeringer i de kommunale bygninger og veje, ville det dels medvirke som en kilde til finansierring, dels reducere udgifter til drift og vedligehold på længere sigt.

Relateret indhold