Danske Anlægsentreprenører: 27 mia. kr. er et godt signal

Brancheorganisationen ser umiddelbart positivt på 2025-planens forøgelse af investeringer i infrastruktur.
Branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører glæder sig over de mange penge til investeringer i den danske infrastruktur, men han glæder sig også til at dykke ned i tallene. Foto: Ricky John Molloy.
Branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører glæder sig over de mange penge til investeringer i den danske infrastruktur, men han glæder sig også til at dykke ned i tallene. Foto: Ricky John Molloy.

Regeringens 2025-plan indeholder en forøgelse af investeringsbudgettet med 27 milliarder kroner, der blandt andet skal gå til en række infrastrukturprojekter, og det modtages med en vis tilfredshed i Danske Anlægsentreprenører:

– Når man ser tallet 27 milliarder kroner, synes man, det er et godt signal. Men de 27 milliarder kroner dækker over mange ting – herunder infrastruktur – men vi kan ikke rigtigt se, hvor meget der reelt er til infrastruktur. Eksempelvis er der afsat otte millioner kroner ud af de samlet 24 millioner kroner til forundersøgelser af en havnetunnel i København. Det er en af de mindre poster. Men det bliver spændende at komme bag tallene og se, hvilke projekter der er tale om. Der er et ganske betragteligt behov for investeringer i infrastruktur fremadrettet. Det har vi blandt andet nævnt i en KRAKA-analyse, Dansk Byggeri tidligere på året fik lavet. Der lavede vi en opstilling med rangorden efter den interne rente af forskellige infrastrukturprojekter, som er i støbeskeen, fortæller branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører til Dagens Byggeri.

Udvidelse af E45

– Den østjyske motorvej E45 er en central transportkorridor med afgørende betydning for den økonomiske udvikling i Østjylland. På strækningen mellem Aarhus S og Skanderborg S er der imidlertid allerede i dag trængselsproblemer i myldretiden. Disse problemer vil blive værre i takt med yderligere trafikvækst i hele den østjyske korridor, og strækningen risikerer i stigende grad at blive en trafikal flaskehals, hedder det blandt andet i finanslovsforslaget.

Regeringen foreslår konkret at afsætte cirka 525 millioner kroner i perioden 2017-2020 til en udvidelse af E45 mellem Aarhus S og Skanderborg S. En udvidelse fra de nuværende fire til seks spor på strækningen skønnes at kunne gennemføres på tre til fire år og forventes at have et positivt samfundsøkonomisk afkast.

Samtidig ønsker regenringen at fremrykke den nye Storstrømsbro.

– Storstrømsbroen har stor betydning for borgere og virksomheder på Lolland-Falster og er samtidig en vigtig del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland. Den nye bro sikrer blandt andet, at jernbanegodstrafik kan krydse broen, når Femern Bælt-forbindelsen åbner, argumenterer regeringen i forslaget.

Havnetunnel

I København er der behov for en østlig ringvej/havnetunnel. Her har regeringen nu afsat penge til en forundersøgelse. Den forventes at kunne gennemføres på omkring to år frem til 2018. Forundersøgelsen skal kortlægge omkostningerne forbundet med en havnetunnel og undersøge mulighederne for OPP for derved at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag.

Desuden skal trafikken også forbedres på Esbjergmotorvejens tilslutningsanlæg ved Vejen Øst. Her vil regeringen etablere vestvendte ramper, som skal forbedre tilgængeligheden til området og således understøtte de eksisterende og planlagte erhvervs- og byudviklingsområder i Vejen Øst. Ramperne vil samtidig reducere uvedkommende tung trafik gennem byen. Regeringen vil støtte projektet med i størrelsesordenen 14 millioner kroner i perioden 2017-2019.

Relateret indhold