Dansk skærerobot åbner dørene til det hollandske og amerikanske marked

Først var det Norge i efteråret, nu Holland og til sommer forventer manden bag skærerobotten Amigo at have en distributøraftale på plads med en stor spiller på det nordamerikanske marked.
Med skærerobotten Amigo slipper håndværkerne for det hårde arbejde med dyksaven og undgå store mængder støv i luften. Foto: Lasse Olsson.
Med skærerobotten Amigo slipper håndværkerne for det hårde arbejde med dyksaven og undgå store mængder støv i luften. Foto: Lasse Olsson.

Sidste år gik Kobots ind i Norge, nu står det hollandske marked for tur, og lige om hjørnet venter USA. Byggebranchen har fået øjnene op for fordelene ved digitalisering, lyder det fra CEO og stifter Peter Hartvigsen.

Siden Kobots blev etableret i 2018 af tidligere tømrer Peter Hartvigsen, har virksomheden oplevet stor interesse i byggeriet for sin robot, Amigo, der automatiserer arbejdsprocesser, effektiviserer og reducerer mængder støv, antallet af hårde arbejdsstillinger og arbejdsskader.

I efteråret lancerede den danske virksomhed en stor international equity crowdfunding kampagne, som gav virksomheden 12 mio. kroner og åbnede døren til det hollandske marked, hvor de første skærerobotter ruller ud i marts.

Investor er sikker på hollandsk succes

Ligesom i Danmark har den hollandske byggebranche også et voksende fokus på effektivisering, digitalisering og arbejdsmiljø. Derfor er det hollandske marked også klar til at tage imod robotter, der gør hverdagen lettere for håndværkerne, mener Stan Roestenberg, der har investeret et millionbeløb i Kobots og meldt sig som forhandler.

Han ejer det hollandske softwarefirma Keep Your Promise (KYP), der leverer softwareløsninger til den hollandske byggebranche og har over 50.000 brugere.

Stan Roestenberg forventer at sælge minimum 50 robotter i indeværende år:

– Byggebranchen har stået stille alt for længe. Kobots har potentialet til at revolutionere branchen og gøre den klar til den digitale tidsalder. Amigo er et praktisk og simpelt værktøj, som kan bruges på byggepladsen fra dag ét. Jeg er ikke i tvivl om, at vi får stor succes i Holland, siger han.

US-aftale inden sommer

Inden åbningen til det hollandske marked åbnede Kobots i efteråret for salg i Norge, og det har givet blot på tanden hos CEO i Kobots, Peter Hartvigsen:

– Vi ved, at vi kan stå distancen, så nu kan vi sigte højere og gå efter de helt store markeder, siger han og fortæller, at man lige nu forhandler om en distributøraftale med en af de helt store spillere på det nordamerikanske marked:

– Virksomheden er blandt Fortune 500, og vi forventer at have aftalen helt på plads inden sommerferien, siger Peter Hartvigsen.

Relateret indhold