Dansk Saint-Gobain landechef bliver forfremmet

Knap et år nåede Peter Møller at være Saint-Gobains landechef i Danmark, nu bliver han direktør for hele Norden og Baltikum.
Peter Møller glæder sig til at tage hul på det nordiske og baltiske kapitel, og for ham giver forfremmelsen anledning til at trække på viden og erfaringer på tværs af Danmark, resten af Norden og Baltikum - ikke mindst når det gælder digital omstilling og den bæredygtige dagsorden. Foto. Saint-Gobain.
Peter Møller glæder sig til at tage hul på det nordiske og baltiske kapitel, og for ham giver forfremmelsen anledning til at trække på viden og erfaringer på tværs af Danmark, resten af Norden og Baltikum - ikke mindst når det gælder digital omstilling og den bæredygtige dagsorden. Foto. Saint-Gobain.

Der venter nye og større udfordringer for Peter Møller, 56, der for blot et år siden blev udnævnt til landedirektør for Saint-Gobain i Danmark med ansvar for 1.700 medarbejdere. Han skal fra 1. september være CEO for alle Saint-Gobains nordiske og baltiske aktiviteter. Han kommer dermed til at stå i spidsen for 14.000 medarbejdere og en omsætning på omkring 40 milliarder kroner (2020).

Han ser frem til at tage hul på det nordiske og baltiske kapitel, hvor han vil trække på viden og erfaringer på tværs af Danmark, resten af Norden og Baltikum. Det gælder især indenfor digital omstilling og den bæredygtige dagsorden.

– I Danmark er vi allerede nået så langt, at vi er tæt på regeringens 2030-mål, og flere af vores fabrikker er rollemodeller hos Saint-Gobain koncernens topledelse i Paris. Saint-Gobain har et overordnet mål om at være CO2-neutral på verdensplan i 2050, og at så stor en andel af råvarerne i produktionen som muligt er genbrugsmaterialer. Det er et mål, vi kan nå hurtigere ved at integrere viden og erfaringer, og jeg glæder mig meget til at være med til at styrke den bæredygtige dagsorden på tværs af landegrænser og nationaliteter, siger den kommende CEO Nordic & Baltic Countries.

Som topchef bliver Peter Møllers strategiske fokuspunkter at øge væksten, blandt andet gennem opkøb. Ligesom bæredygtighed og den fortsatte digitale omstilling fortsat er vigtige strategiske pejlemærker.

Har skabt gode resultater

Resultaterne af landechefens arbejde – trods den korte tid på posten – har banet vejen for, at han nu rykker et trin op i ledelses-hierarkiet.

– Peter Møller har udstukket kursen for Saint-Gobains danske aktiviteter, først som CEO for Saint-Gobain Distribution Denmark og fra januar i år som den første danske landedirektør i Saint-Gobain med ansvar for både de producerende virksomheder Isover, Weber, Gyproc og Glassolutions og for distributionsforretningerne, herunder Brødrene Dahl og Øland. Alene hos Saint-Gobain Distribution er omsætningen steget med godt 10 procent under hans ledelse” sigerCEO for Saint-Gobain i Nordeuropa, Patrick Dupin, som fortsætter:

– Han har vist vejen frem også i krisetider, skabt positiv vækst og ikke mindst stået i spidsen for en vellykket og rettidig digital omstilling. Jeg er sikker på, at han bliver en god CEO for Saint-Gobains aktiviteter i både Danmark, Norge, Sverige, Finland og de baltiske stater.

Saint-Gobain har på verdensplan en omsætning på 282 milliarder danske kroner (2020), heraf godt 6 milliarder i Danmark. 33 procent af den globale omsætning ligger i Nordeuropa, og i den Nordeuropæiske forretning, som også inkluderer UK, er Norden og Baltikum det største marked med 14 af de 33 procentpoint.

Saint-Gobains danske aktiviteter vil fremover blive lagt i hænderne på Florent Pouzet, der kommer fra en stilling som CEO for Saint-Gobain Weber i Tyskland.

Relateret indhold