Danhaus i Esbjerg har travlt med at opføre huse i både ind- og udland, og det kommer heldigvis også til udtryk på bundlinjen. Det nye årsregnskab for 2016 viser således et overskud efter skat på 15,2 millioner kroner mod 2,9 i 2015, hvilket giver en soliditetsgrad på næsten 48 procent.
– I 2016 producerede vi 280 huse, og forventningerne er på samme niveau i år, og derfor er der også både travlhed i vores hovedafdeling i Esbjerg og i vores sjællandske salgsafdeling, som vi åbnede sidste år, siger Johannes Schmith, administrerende direktør og medejer i Danhaus, i en pressemeddelelse.
Her oplyses det desuden, at Danhaus forventer at åbne endnu en afdeling i år. Denne gang i Østjylland.
Virksomheden har i dag godt 100 medarbejdere i Danmark samt 65 i Tyskland og har siden 1978 produceret mere end 10.000 lavenergihuse til familier i ind- og udland. Cirka 40 procent af husene sælges på markederne i Tyskland og Rusland. Danhaus har hele sin produktion i Esbjerg, hvor virksomheden producer byggesæt, komponenter og elementer til husene – uanset hvor de skal opføres.
Inspireret af andre sektorer
Johannes Schmith har en baggrund i dagligvarebranchen. Her er hård konkurrence, skarp fokus på omkostningerne, og viljen til at danne nye samarbejdsrelationer er en vigtig del af overlevelseskampen.
– Selv om vi er ude af krisen, og der igen er gang i byggeriet i og omkring de større byer, så er jeg sikker på, at fremtidig vækst og fremgang kræver nye samarbejdsrelationer og nye koncepter i byggebranchen. Det vigtige for mig er at levere huse i høj kvalitet, som mennesker er glade for at bo i. Jeg er stolt over at levere elementer til alle byggefirmaer, der laver kvalitetsbyggeri. Høj kvalitet er langt vigtigere, end hvad der står på vores elementer. Det svarer til, at Siemens – sikkert med glæde – producerer eget brand den ene dag og leverer dele til Bosch den næste dag, siger Johannes Schmith.
Franchise og private label
Danhaus har succes med hussalg gennem en franchisemodel på det russiske marked, og man har netop indgået en lignende aftale med det danske arkitektfirma Monomal under navnet Monomal-Haus. Flere af den slags aftaler finder Johannes Schmith perspektivrige.
– I dagligvarebranchen kender alle til private label-produkter og nye samarbejdsformer. Det samme er jeg åben for i byggebranchen, hvor der er god mulighed for at supplere hinandens kompetencer. Et samarbejde med Danhaus kan for eksempel give arkitektfirmaer og andre en mulighed for at få et godt fodfæste på markedet. De kan fokusere på det, de er bedst til, nemlig at opfylde kundernes individuelle drømme, mens vi er rigtig gode til effektivt at producere huse til tiden og i den rigtige kvalitet inden for den aftalte pris. Det vinder alle ved, siger Johannes Schmith.
Han forventer i øvrigt, at resultatet for 2017 også bliver positivt.