Chefanalytiker: Vi har ikke råd til at undvære Kattegatbro

Der er for meget "cigarkasse tankegang" i dansk politik. Det mener den nu afgåede chefanalytiker i Dansk Byggeri, Finn Bo Frandsen.
Finn Bo Frandsen (tv) sammen med sin tidligere kollega direktør Mogens Hansen.
Finn Bo Frandsen (tv) sammen med sin tidligere kollega direktør Mogens Hansen.

At sikre kontinuiteten i en organisation eller virksomhed er vigtig. Man lærer af fortidens “synder” og succeser, og derfor kan ældre medarbejdere være guld værd.

Og da “man ikke smider guld på gaden”, har den 65-årige chefanalytiker Finn Bo Frandsen repræsenteret kontinuiteten i Dansk Byggeri, siden han for første gang for snart 37 år siden som nyuddannet cand.polit. trådte ind ad døren i Entreprenørforeningen. Den var dengang under ledelse af navnkundige Erik Ross Pedersen. Og forleden valgte Finn Bo Frandsen så selv at stoppe for at hellige sig en pensionisttilværelse, der så absolut ikke bliver kedelig.

Blandt andet har han og hustruen besluttet, at de om en måneds tid vil cykle til Spanien og tilbage igen – en tur der er planlagt til at vare tre måneder.

Den anden oliekrise

Men tilbage til begyndelsen. Det var under “den anden oliekrise” i 1979, at den unge økonom blev ansat i Entreprenørforeningen, og han fortæller selv:

– Først blev olieprisen, der betales i dollars, fordoblet, og derefter blev prisen på dollars fordoblet, og det var med til at skabe Danmarks meget store betalingsbalanceunderskud, fordi vi importerede al olien. Når vi skulle refinansiere vores udlandsgæld, steg renten, der i sommeren 1982 nåede op omkring 22 procent. Det førte til Anker Jørgens afgang fra Statsministeriet, der blev overtaget af Poul Schlüter og dermed en fastkurspolitik, som blev afgørende for, at inflationstakten faldt, fortæller Finn Bo Frandsen til Dagens Byggeri.

Den største oplevelse

Han lægger ikke mindst skjul på, at byggeriet af Storebæltsforbindelsen er det største, han rent fagligt har oplevet gennem de mange år i byggesektorens tjeneste:

– Jeg kommer fra Kolding og sejlede gennem mange år over Storebælt, når jeg skulle til København for at passe mine studier. Den faste forbindelse er ikke alene et teknologisk tigerspring, men også et samfundsøkonomisk tigerspring. Tidligere overvejede man, om man skulle overnatte, når Storebælt blev passeret. Det gør man jo ikke i dag, hvor man snildt kan nå frem og tilbage samme dag, hvis man skal til møde i Jylland eller København. Dertil kommer etableringen af motorvejsnettet. I gamle dage var der kun motorvej lige inden Knudshoved og lige efter Halskov. I dag har vi det store motorvejs-H med Helsingør-Rødby, København-Esbjerg og Frederikshavn-Kruså. Det har gjort det danske samfund meget rigere, fordi både varer og vi selv kan transporteres hurtigere over store afstande. Tid er penge, og det gør varetransporten billigere, siger Finn Bo Frandsen.

Her og nu

Han er ikke et sekund i tvivl om, hvad han ville ønske for Danmark her og nu i infrastrukturens tjeneste:

– Man skal se på, hvor trængslen er størst, og der er ingen tvivl om, at der er brug for en havnetunnel i København, der kan forbinde Lyngbyvej med Amager og dermed Sydmotorvejen. Der er man godt i gang med Nordhavnsvej, men vi mangler tunnelen til Refshaleøen. Vi skal også have Frederikssundsmotorvejen gjort færdig og en forlængelse af Hillerødmotorvejen. Det er i hovedstadsområdet, der er størst behov for at afhjælpe pendlingen. Det kan vi ikke komme uden om. Men i Jylland viste oversvømmelserne på motorvejen nordøst for Kolding, at der skal gøres noget for at sikre vores motorveje mod voldsomme regnskyl. I det hele taget skal hele E45 fra Kolding til Randers udbygges med et ekstra spor. Der ligger mange store vejarbejder i Jylland og venter. Og når der er behov for det, kommer Hærvejsmotorvejen, så vi også får forbundet Billund og Herning, forklarer Finn Bo Frandsen.

Kom så med den Kattegatbro

Når det kommer til de mere visionære “infrastrukturbriller”, stiger pulsen tydeligt hos Finn Bo Frandsen, der brænder for en fast forbindelse over Kattegat:

– Det er ganske vist en stor investering, men de dynamiske virkninger – den samfundsøkonomiske virkning – er meget stor. En trafikøkonom har beregnet, at de dynamiske virkninger vil være så store, at en fast forbindelse over Kattegat har tjent sig selv hjem over nogle få år. Men politikerne kigger desværre meget på “cigarkasser”, som vi også oplever det med Togfonden. “Cigarkasser” var noget, man havde i gamle dage i de små kommunekasser. Men er investeringer fornuftige med et højt samfundsøkonomisk afkast, har vi ikke råd til at lade være, slutter Finn Bo Frandsen, der ud over at have ambitiøse planer om at cykle til Spanien også er modeltogsentusiast, hvor han er i gang med at bygge sit eget modeltog.

Relateret indhold