Fusionen
- Navnet Bascon | Cowi omfatter de to afdelinger i Cowi, der arbejder med strategisk bygherrerådgivning. Afdelingerne indgår i Cowi Danmarks byggeridivision, der i alt tæller ca. 500 medarbejdere.
Bascon ophørte med at eksistere som virksomhed pr. 20. januar i år og indgår nu formelt i Cowi-organisationen. Parterne har i forlængelse af fusionen imidlertid valgt at fortsætte bygherrerådgivningsforretningen under fællebrandet Bascon|Cowi.
Ambitionsniveauet er højt hos de to parter. Frans Dupont, Senior Vice President i Cowis byggeridivision fortæller:
– Drivkraften for, at vi har fundet sammen, er en fælles passion for at skabe de gode projekter og ultimativt de gode, bæredygtige byer, sammen med kunderne. På den baggrund er vores klare ambition at opnå en position som kundernes foretrukne rådgiver inden for strategisk bygherrerådgivning og løfte disciplinen til et helt nyt niveau. Det vil sige, at vores primære rådgivning skal finde sted i det strategiske rum hos kunderne, hvor der træffes de indledende, afgørende beslutninger om eksempelvis realiseringen af et konkret byggeri. Beslutninger, som er helt essentielle for projektets succes.
Vil tilbyde noget nyt i markedet
Det er netop hér, at parterne mener, at de kan tilføre værdi – i tæt samarbejde med kunderne. Lars Svenningsen, tidligere adm. direktør og medindehaver i Bascon, uddyber:
– Vi har en tro på, at vi sammen kan tilbyde noget nyt i markedet. Bascons speciale har været at assistere fra de indledende strategiske udviklings- og beslutningsprocesser hos kunderne. Cowi har ikke blot kompetencer inden for strategisk bygherrerådgivning, men inden for alle faser af byggeriprocesserne. Hertil skal lægges Cowis øvrige viden og ekspertise inden for byudvikling, infrastruktur, vand og miljø samt energi. Tilsammen kan vi således tilbyde dyb ekspertise inden for de problemstillinger, som optager kunderne, og en bred palet af kompetencer, der kan bringes i spil, når der skal skabes robuste helhedsløsninger med høj teknisk, økonomisk eller bylivsmæssig værdi.
Urbaniseringen driver markedet
Og markedspotentialet er til stede. Urbaniseringen har medført en stor investeringslyst i at skabe de “gode byer”, som opfylder de urbane borgeres krav og behov, og som samtidig favner de globale klimaændringers udfordringer, lyder oplevelsen hos Bascon|Cowi.
Parallelt hermed opleves eksempelvis i kommunerne mere og mere sammenlægning af services og afdelinger for netop at skabe mulighed for at understøtte en sammenhængende byudvikling og udnytte ressourcerne på tværs bedst muligt.
I forlængelse heraf vokser projekterne i størrelse og økonomi, og dermed også i kompleksitet og mængden af interessenter og risici. Bascon|Cowi oplever således en massivt stigende efterspørgsel efter rådgivning på et højt strategisk niveau, hvor man i et tæt partnerskab med kunden får udviklet en holdbar strategi samt helhedsorienterede løsninger, der sikrer projektets sammenhængskraft – også på langt sigt.
Med projekter som Middelfart Klimaby, Amager Bakke og Royal Arena har Cowi og Bascon hver for sig været med til at præge nogle af de senere års mest betydningsfulde byggeri- og byplanlægningsprojekter i Danmark.