Om Odico
- Odico grundlægges i 2012.
- Sælger sin første robot i 2016.
- Beskæftiger 30 medarbejdere.
- Flyttede sommeren 2019 ind på Oslogade i Odense, hvor firmaet har 14.000 kvadratmeter at gøre brug af.
ODENSE: Byggebranchen herhjemme er tung at danse med, endda tungere end folkekirken, der bestemt ikke er kendt for sine danseevner. Udmeldingen kommer fra Anders Bundsgaard medstifter og direktør i Odico.
Den robotteknologiske virksomhed inviterede i mandags inden for til inspirationsdag i hallerne på Odense havn. En gruppe medlemmer af Dansk Byggeri fik både rundvisning og oplæg af direktøren.
– Den primære grund til, at der ikke er flere robotter i den danske byggebranche, sidder her i lokalet, lød det blandt andet.
Velkommen!
Odico, der er en del af den fynske robotklynge, gør ifølge direktøren et stort nummer ud af at lave markedsdreven innovation, men det betyder ikke, at den hellige grav er velforvaret.
– Markedet forstår os ikke. Der mangler risikovillighed. Byggebranchen er enormt konservativ – mere end folkekirken. Det er ærgerligt, for teknologien er der, softwaren findes, der er masser af penge og innovative løsninger. Det hele er der, siger Anders Bundsgaard.
Teknologien er klar
Der skal to til at danse tango, men den manglende risikovillighed stopper dansen, før den er begyndt.
– Udfordringen er, at vi ikke ved, hvad I vil have, og I ved det heller ikke. Det er ikke sikkert, vi finder den helt rigtige løsning i første hug, så vi skal være villige til at lave fejl sammen – cirka 15 procent af tiden, fortalte Anders Bundsgaard i sit oplæg.
Herefter gik forsamlingen på rundtur i Odicos haller, hvor man ikke ser robotter blive lavet på samlebånd. For selvom Odico flere gange er blevet omtalt som en robotvirksomhed, er direktøren ikke sikker på, at det er den rette betegnelse.
– Vi skal ikke selv udvikle robotter, dem køber vi. Vi sælger software. I kan købe vores robotter med software, hvis I også køber vores platform. lød salgstalen, som blev fulgt op af to eksempler på rundturen.
“On the fly” er er et koncept med mobile robotter, der kan fragtes fra byggeplads til byggeplads. Den ene i en trailer, den anden i container. Begge eksemplerne er solgt. Sidstnævnte til en dansk virksomhed inden for vindmølleindustrien, der ifølge Anders Bundsgaard ikke helt ved, hvad de skal bruge den til, men de er fast besluttede på at anvende robotter. Traileren-udgaven er købt af en større dansk entreprenørvirksomhed. De ved, hvad de vil: skære fliser til fortov og andre belægninger.
– Den er testet og har vist, at den kan skære fliser med diamantklinge. Den hverken støjer, støver eller bliver syg. Det største problem, i den test vi udførte, var at fodre maskinen, fortæller Anders Bundsgaard, der advarer virksomheder mod at fokusere snævert på indkøbspris, og i stedet tælle arbejdstimer med og indtænke sundhed og præcision.
Ørkenvandringen har en ende
Anders Bundsgaard tror meget på robotternes indtog i den danske byggebranche, men omstillingen tager tid og kræver nogle robot-ambassadører. Sådan en har Odico fundet blandt dansk arkitekturs absolutte sværvægtere.
– Vi har længe haft to robotter stående hos BIG i Valby. Samarbejdet med Bjarke Ingels er et skridt på en lang rejse, der ikke længere er en ørkenvandring, siger Anders Bundsgaard.
Han lader sig ikke blæse bagover. For selvom den stjernearkitekten ser et stort potentiale i Odicos teknologi og ønsker at lave mere avancerede trækonstruktioner, så er samarbejdet blot et af mange flueben, der skal sættes på to-do-listen, før robotter bliver mainstream i den danske byggebranche.
Men så kan man hente opmuntring fra den anden side af Atlanten.
– Vi er en af de få virksomheder, der er lykkedes med at eksportere “luft” til USA, fortæller Anders Bundsgaard med et glimt i øjet og bemærker kort efter, at flamingo består af 96 procent luft.
Den luftfyldte ordre til USA gik til det store arkitektfirma Skidmore, Owings & Merrill LLP, der ønskede at fremstille en støbeskabelon – lige som skabeloner til julepynt, bare meget større og med mere vidtrækkende perspektiver.
– Det er et bevis for, at vi har fat i noget. De har opnået en betonbesparelse på mere end 20 procent. Det sparer både mange penge og CO2, fortæller Anders Bundsgaard.
Historien om den amerikanske arkitekt-gigants anvendelse af en lille dansk virksomheds teknologi ramte forsider på bygge- og arkitektmagasiner og har været en øjenåbner for mange i branchen.