Knap hver sjette byggevirksomhed svarer i en ny undersøgelse, at de overvejer at ansætte en flygtning inden for det næste år. Men undersøgelsen viser også, at især frygten for administrative byrder afskrækker virksomheder fra at ansætte flygtninge. Det skriver Dansk Byggeri, som står bag undersøgelsen, i en pressemeddelelse.
– Undersøgelsen peger frem for alt på, at det skal være nemt at ansætte flygtninge. Som det er nu, er det i høj grad papir-bøvl, der står i vejen for integrationen på arbejdsmarkedet, siger chefkonsulent i Dansk Byggeri Jakob Krohn-Rasmussen og forklarer videre:
– Når hele 45 procent svarer, at administrative byrder taler imod at ansætte flygtninge, imens lidt færre peger på økonomiske omkostninger som et problem, så tyder det på, at vi har et alt for bureaukratisk system.
Har ikke tid
Derfor bør kommunerne ifølge Jakob Krohn-Rasmussen som det første indstille sig på, at byggevirksomheder ofte ikke har ressourcer til at udfylde skemaer og finde rundt i de forskellige integrationsordninger.
– Mange af virksomhederne har få ansatte og har ikke tiden til alt papirarbejdet og at sætte sig ind i, hvad det indebærer at have en flygtning ansat på en integrationsordning. Derfor bør kommunerne kontakte langt flere virksomheder, og så ser vi gerne, at kommuner tilbyder at overtage papirarbejdet, siger Jakob Krohn-Rasmussen.
Velvilje
Hvis jobcentrene og kommunerne påtager sig en mere opsøgende rolle, er der ifølge ham udsigt til, at flere flygtninge kommer i arbejde i byggebranchen.
– En tredjedel af virksomhederne i undersøgelsen har ikke taget endelig stilling, og samtidig svarer to ud af tre virksomheder, at et socialt ansvar taler for at ansætte flygtninge. Velviljen og muligheden er der, og derfor bør kommunerne trække i arbejdstøjet nu, siger Jakob Krohn-Rasmussen og tilføjer:
– Hvis jobcentret ringer, skal virksomhederne nok tage telefonen. Og den indsats vil hurtigt tjene sig hjem, hvis flygtningen kommer i fast arbejde.