”Helt efter planen”: Bravida Danmark øger top- og bundlinje og har langt flere ordrer i bogen

Adm. direktør Christian Alsø glæder sig over flere positive resultater i regnskabet for andet kvartal, herunder en markant bedre EBITA-margin. Men særligt ét tal skiller sig ud.
Christian Alsø tiltræder som ny adm. direktør den 1. maj 2024.
- Succes kommer ikke af sig selv, men af glade og motiverede medarbejdere, siger Bravida Danmarks adm. direktør, Christian Alsø, ifm. teknikentreprenørens offentliggjorte kvartalsregnskab.

– Jeg glæder mig over dette resultat for andet kvartal, for selvom man har udfærdiget en plan, er det ikke ensbetydende med, at den lykkes. Men her ser vi resultatet af de ændringer, vi har skabt i vores forretning, både på de indre og de ydre linjer.

Sådan lyder reaktionen fra Bravida Danmarks adm. direktør, Christian Alsø, på teknikentreprenørens regnskab for andet kvartal, som netop er offentliggjort.

Læs også

Bravida forbedrer margin og øger ordrebeholdningen i alle lande

Regnskabet viser bl.a., at nettoomsætningen i Bravida Danmark steg med 1 % til 1.764 (1.749) MSEK.

– En omsætningsstigning på 1 % lyder måske ikke af meget, men hvis man ser på, hvordan markedet agerer i øjeblikket, så siger det noget om kvaliteten af vores forretning. Det fortæller os, at vores kunder stadig vælger os til i en tid, hvor der er mange at vælge imellem, og dét er et tegn på, at vi yder en god service hos vores kunder, siger Christian Alsø.

Mere kritiske end nogensinde før

Også EBITA steg med 73 MSEK og udgjorde 75 (2) MSEK med en forbedret EBITA-margin, der udgjorde 4,3 (0,1) %.

– En EBITA-margin 4,3 % mod det, vi startede op på sidste år, er helt efter den plan, vi har lagt, og udgøres af et stort fokus på eksekvering og styring af forretning i langt højere grad end tidligere.

Denne forbedrede eksekvering og styring skyldes bl.a. en styrket ledelse, man har sikret gennem året og som er ét af hovedpunkterne i virksomhedens transformationsplan, påpeger han.

Læs også

Efter et år som Bravida-direktør: Vi vinder margin, men vores ansvar rækker længere end bundlinjen

Desuden er ordreindgangen i Bravida Danmark steget med 78 % og udgjorde 2.790 (1.571) MSEK, mens ordrebeholdningen ved udgangen af kvartalet var 34 % højere end samme periode sidste år og beløb sig til 5.227 (3.912) MSEK. I kvartalet steg ordrebeholdningen med 1.148 MSEK.

– Vi er meget mere kritiske end nogensinde før i de opgaver, vi går ind i. For os er omsætning ikke en konkurrence, men et spørgsmål om, at vi kan levere en god kvalitet samtidig med, at vi bliver betalt tilsvarende, siger Christian Alsø, der trods de flere gode resultater særligt glæder sig over ét:

En stigende medarbejdertilfredshed.

Læs også

Bravida vil skabe Nordjyllands største og bedste teknikhus

– Succes kommer ikke af sig selv, men af glade og motiverede medarbejdere, og vi har netop oplevet den flotteste tilbagemelding på vores eNPS, der har haft en fremgang på hele 92 % på blot 12 måneder.

– Det giver bl.a. luft til, at vi også kan fokusere på den brede forretning, herunder vores engagement i flere samfundsdagsordener som fokus på styrkelsen af erhvervsuddannelserne, sponsorat af Fagtalent, der bl.a. handler om at skabe øget stolthed om faglærte samt landets sikkerhed, hvor vi nu er støttevirksomhed for InterForce.

Læs også

Bravida øger sit bidrag til landets sikkerhed: ”Åbenlyst at påtage os dette samfundsansvar”

Med udgangspunkt i kvartalsregnskabet forventer Christian Alsø også flotte resultater i Q3 og Q4 2025:

– Dette regnskab er ikke kun tilfredsstillende, men også stabilt med forventning om, at det fortsætter. Det tager tid at ændre en forretning, men vi er på vej. Vi er kommet succesfuldt igennem første år af transformationen og er godt i gang med det andet år. Det er dog vigtigt at huske, at det ikke er et sprint, men et maraton, og vi kommer til at holde snuden i sporet.

Relateret indhold