4. kvartal 2024 viste, at Bravidas danske forretning er i fremgang.
I dag har teknikentreprenøren med et nyt kvartalsregnskab understreget, at den positive udvikling også er på længere sigt.
Regnskabet viser bl.a. at EBITA-marginen forbedrede sig markant og udgjorde 3,5 (1,0)%, hvilket ifølge adm. direktør Christian Alsø skyldes forbedret lønsomhed i både installations- og serviceforretningen:
– At vores EBITA-marginen, som er det ultimative målepunkt, er forbedret, er vi glade for. Det er resultatet af hårdt arbejde, men også benhårde prioriteringer.

Efter et år som Bravida-direktør: Vi vinder margin, men vores ansvar rækker længere end bundlinjen
Han henviser til den transformation, som virksomheden med over 3.000 medarbejdere i disse år er i gang med:
– Sidste år lagde vi en plan, der rækker længere ud end det første kvartal. Både for at få bragt lønsomheden tilbage, men også for at udvikle forretningen. Så det er det lange seje træk, der venter os, og her er det væsentlige for mig at få forudsigelighed i vores resultater og vores drift. Dette kvartalsresultat beviser, at vi sagde, hvad vi ville gøre, og at vi efterfølgende har gjort det.
– Derfor er jeg selvfølgelig stolt af resultatet, men jeg er ikke tilfreds. Der er mere potentiale i vores forretning, men forandringer skal gøres grundigt og med ordentlighed.
Balance mellem de to forretningsben
Mens nettoomsætningen i serviceforretningen steg med 16 %, faldt nettoomsætningen i installationsforretningen med 5 %, og dermed følger virksomheden også her planen, forklarer Christian Alsø:
– Vi har taget en langt mere kritisk tilgang til, hvilke kunder vi arbejder sammen med og under hvilke samarbejdsmodeller. Når vi prioriterer de rigtige kunder, har vi mulighed for at vælge de rigtige projekter til og dermed også de forkerte projekter fra.

Bravida vil skabe Nordjyllands største og bedste teknikhus
Han fortæller videre, at potentialet for Bravidas serviceforretning er stort, og at ambition er, at den samlede forretning skal fordele sig nogenlunde mellem service og installation.
– Det kan variere fra kvartal til kvartal, men en nogenlunde balance mellem de to forretningsben gør, at vi styrer gennem konjunkturer. Dernæst handler det også om, at vi er til stede for vores kunder og kan servicere installationen efterfølgende.
Positivisme under overfladen
Direktøren forventer, at fremgangen i både 4. kvartal sidste år og nu i dette kvartal vil fortsætte i de kommende kvartaler:
– Trods den geopolitisk situation og lidt tøven ift. at sætte projekter i gang har vi en meget divers portfolio af kunder, der fortsat vil investere. Vi er selvfølgelig forsigtige og opmærksomme, men vi er også fortrøstningsfulde, siger han og forklarer:
– Vi har fået rentenedsættelser som forventet, og det giver igen appetit i markedet og en positivisme under overfladen. Samtidig fortsætter vores kunder med at belønne os med tillid og opgaver, og vores medarbejdere – trods de store forandringer ifm. transformationen – leverer en fantastisk indsats hver dag.