Borgmestre går til kamp mod sundhedsskadelig trafikstøj

Ca. 723.000 boliger i hele landet er udsat for vejstøj. Det har fået Gladsaxe Kommunes borgmester til at stille et borgerforslag, der kræver, at ingen borgere udsættes for sundhedsskadelig trafikstøj efter 2040.
Der en betydelig risiko for alvorlig sygdom og tidligere død, når mennesker lever og opholder sig i områder med trafikstøj. Det vil en samling lokalpolitikere fra det meste af det politiske spektrum nu sætte en stopper for. Foto: Hvidovre Kommune
Der en betydelig risiko for alvorlig sygdom og tidligere død, når mennesker lever og opholder sig i områder med trafikstøj. Det vil en samling lokalpolitikere fra det meste af det politiske spektrum nu sætte en stopper for. Foto: Hvidovre Kommune

‘Miljøministeriet har undladt at føre tilsyn med, at den fastsatte grænseværdi (for vejstøj, red.) overholdes, og er derfor også ansvarlige for, at beboerne langs motorvejene har været udsat for sundhedsskadelig støj i mange, mange år. Borgernes sundhed har dermed været udsat for en unødig stor risiko’.

Sådan står der bl.a. at læse i det borgerforslag, som Gladsaxes borgmester Trine Græse har stillet for at få staten til at sikre, at der lovgives om netop bekæmpelse af støj fra kørende trafik på de danske veje.

Borgerforslaget stiller krav om, at staten senest i 2040 skal sikre borgerne langs statens motorveje mod sundhedsskadelig trafikstøj, så ingen boliger langs statens veje udsættes for støj over de fastsatte støjgrænser.

Borgmester i Gladsaxe Kommune, Trine Græse, er ikke i tvivl om, at mange flere end hendes ti medstillere af borgerforslaget mod trafikstøj vil bakke op om hendes krav om at få gjort noget ved trafikstøj overalt i landet.
Borgmester i Gladsaxe Kommune, Trine Græse, er ikke i tvivl om, at mange flere end hendes ti medstillere af borgerforslaget mod trafikstøj vil bakke op om hendes krav om at få gjort noget ved trafikstøj overalt i landet.

Medstillere er borgmestrene fra henholdsvis Albertslund, Brøndby, Gentofte, Hvidovre, Ishøj, Nyborg, Solrød, Vallensbæk samt to byrådsmedlemmer fra Gladsaxe Byråd – i et politisk bredt spektrum repræsenteret ved Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance.

– Vi er hundredtusindvis af borgere i det her land, som risikerer vores helbred, fordi vi bor langs motorvejene og lever med trafikstøj langt over de fastsatte grænseværdier. Så når der ikke er flere borgmestre med, er det alene fordi, der kun kan være 10 medforslagsstillere i et borgerforslag. Men jeg håber at både borgmestre og borgere overalt i landet vil støtte forslaget, så vi kan få gjort op med den farlige trafikstøj, siger Trine Græse.

Flere skal tage ansvar

En af støtterne, Hvidovre Kommune, nedsatte sidste år et Støjudvalg, som netop arbejder med konkrete forslag til, hvordan man kan reducere støjniveauet i kommunen.

Her arbejder man også for at få overdækket motorvejene gennem kommunen, og med det seneste budgetforlig er der aftalt hastighedsnedsættelser flere steder i byen, bl.a. for at dæmpe trafikstøjen.

Læs også: Støjskærme for 270 mio. kr. skal dæmpe trafikstøjen i 900 boliger

– Vi ved, at det kan være sundhedsskadeligt at bo i områder med meget trafikstøj, så vi arbejder i kommunalbestyrelsen målrettet på at nedsætte generne fra støj i hele kommunen. Men vi kan ikke gøre det alene, og derfor støtter vi forslaget om, at staten og politikerne i Folketinget skal tage deres del af ansvaret, når det kommer til de statslige motorveje, siger fungerende borgmester, Søren Friis Trebbien.

Vil have hastigheden sat ned

Ifølge borgerforslaget skal Miljøministeriet sikre vedtagelse af støjgrænser fra motorveje ud fra et forsigtighedshensyn, som man gør på andre områder. Miljøministeriet skal føre tilsyn med at støjgrænserne overholdes, mens Transportministeriet skal sikre, at boligområder beskyttes mod sundhedsskadelig trafikstøj fra både nye og eksisterende statsveje.

Og senest i år 2040 skal der være gennemført støjbekæmpelse, så ingen boliger langs statens veje udsættes for støj over støjgrænsen. I mellemtiden skal hastigheden nær boligområder nedsættes, så risikoen for at blive syg af den sundhedsskadelige støj mindskes, lyder det i forslaget.

Et borgerforslag skal støttes af 50.000 personer med stemmeret til folketingsvalg, for at det kan blive fremsat som beslutningsforslag i Folketinget.

Relateret indhold