Martin Henriksen fra Dansk Folkeparti har bedt bygnings- og transportminister Hans Chr. Schmidt om at oplyse, hvilke faglige argumenter der er for at ændre i støjkravene, så det eksempelvis i Tårnby og Dragør bliver nemmere at bygge beboelsesejendomme eller erhvervsejendomme tættere på lufthavnen.
Der er i dag ret så strikse regler for bebyggelser nær lufthavne, og dermed det støjniveau beboerne udsættes for, og ministeren erkender da også, at en stor del af arealet i Tårnby og Dragør kommuner ligger i det restriktionsområde omkring Københavns Lufthavn, som er udpeget i Fingerplan 2013. Det betyder, at der på grund af støjgener fra lufthavnen ikke kan ske byudvikling i området. Eksempelvis må der ikke udlægges yderligere byzone til blandt andet bolig og erhverv.
Lokal byvækst
Hans Chr. Schmidt understreger i sit svar til Martin Henriksen, at formålet med restriktionsområdet er at “forebygge samspilsproblemer mellem lufthavnen og lufthavnens naboer” – herunder at sikre, at lufthavnens udviklingsmuligheder ikke begrænses yderligere på grund af lokal byvækst.
– Argumenterne for en eventuel indskrænkning af restriktionsområdet, som vil muliggøre mere byudvikling tættere på lufthavnen end i dag, vil skulle afvejes i forhold til blandt andet udviklingsmulighederne for de omkringliggende områder og Københavns Lufthavn samt eventuelle miljøkonflikter mellem beboere og lufthavnen, noterer ministeren.