Asfaltindustrien: Fingrene væk fra Infrastrukturfonden

Administrerende direktør Anders Hundahl opfordrer finansministeren til at bruge den milliard kroner, der ligger i Infrastrukturfonden, til formålet - nye veje.
Pengene i Infrastrukturfonden skal bruges til nye veje - ikke til at lukke et hul i statskassen, mener Anders Hundahl. Foto: Torben Jastram.
Pengene i Infrastrukturfonden skal bruges til nye veje - ikke til at lukke et hul i statskassen, mener Anders Hundahl. Foto: Torben Jastram.

Asfaltindustriens administrerende direktør Anders Hundahl advarer regeringen mod at forgribe sig på de penge, der er til overs i Infrastrukturfonden, fordi det er lykkedes vejentreprenører at gennemføre projekter hurtigere og billigere end forventet.

Det har tidligere nærmest været reglen, snarere end undtagelsen, at store anlægsprojekter overskrider både budget og færdiggørelsestidspunkt. Men de senere år har motorvejsprojekterne været ‘undtagelsen’, og derfor er der ikke mindre end en milliard kroner i overskud i Infrastrukturfonden, der delvis er finansieret ved, at politikerne har været på rov i Storebæltskassen.

Finansministeren HAR pengene, og erhvervslivet har brug for det, så lad os nu komme i gang.

Administrerende direktør Anders Hundahl Asfaltindustrien

Imidlertid har finansminister Claus Hjorth Frederiksen i forbindelse med finanslovsforhandlingerne bebudet, at der ikke er planer om at investere i yderligere infrastruktur, ude over det allerede igangsatte.

Indirekte straf

Anders Hundahl peger på, at vejentreprenørbranchen indirekte straffes for ikke bare at overholde budgetterne, men også sparer på de færdige projekter. Hvis man derimod overskrider budgetter og deadlines, er der flere penge som belønning:

– Det virker, som om regeringen går efter et princip om, at lægger du dig i selen for at bygge billigt og før tiden – så tager vi penge fra dig. I stedet bør finansministeren frigøre pengene til de vejprojekter, der allerede er vedtaget og grydeklare. Det gælder eksempelvis motorvej til Kalundborg, der er stærkt efterspurgt af Novo, Viborg-Randers og motorvejen over Fyn, så bilister og erhvervsliv kan slippe for at spilde tiden i motorvejskøer, siger Anders Hundahl til Dagens Byggeri.

Løftebrud

Han understreger, at der reelt er tale om et af de løftebrud, som den nuværende regering ellers kritiserede forgængerne så voldsomt for:

– Det er penge i en fond, som både den nuværende transportminister og Venstres transportordfører har lovet skal bruges til veje og andre infrastrukturprojekter. Det er penge, som politikerne bør frigøre til de mange vejarbejder, der ligger og venter. Alt andet er helt tosset. Finansministeren HAR pengene, og erhvervslivet har brug for det, så lad os nu komme i gang. Penge, der ligger i en fond, skal bruges til et bestemt formål, og er der flere penge i fonden, skal de selvfølgelig bruges til formålet og ikke ende i finansministerens kasse…

Han noterer også, at staten hjælper kommunerne med letbaner og supercykelstier, men ikke har villet hjælpe med at rette vejefterslæbet i kommunerne op:

– Det kunne pengene også bruge til. Der er ideer nok, men der skal også vilje til, slutter Anders Hundahl.

Relateret indhold