Arkitektmesse oplevede stor fremgang

1800 arkitekter og indretningsarkitekter slog vejen forbi Architect at Work i Forum, der vender tilbage om to år.
Architect at work-messen oplevede en fremgang i besøgstallet på 35 procent. Messen afholdes næste gang i 2018. Pressefoto.
Architect at work-messen oplevede en fremgang i besøgstallet på 35 procent. Messen afholdes næste gang i 2018. Pressefoto.

1800 arkitekter og indretningsarkitekter slog vejen forbi Architect@Work i Forum, hvilket var en stigning i besøgstallet på 35 procent sammenlignet med sidste år. Nu har messen slået sit navn fast i København med to messer på to år, og nu træder Københavns-udgaven så ind i den normale takt med en udgave hvert andet år.

– Det tager typisk over et år at udvikle et nyt produkt, og derfor afholder vi messerne i de enkelte byer med to års mellemrum, så vi ved, at vi hver gang kan byde på gode nyheder, som arkitekterne ikke har set før. Så næste gang, vi kommer til København, bliver i 2018, siger messedirektør Barbara Lagae.

Vi researcher stadig på det, men der er en god mulighed for, at vi næste år i Stockholm kan annoncere, at vi også kommer til Norge.

Barbara Lagae Messedirektør, Architect@Work

Ti år gammelt

Architect@work-formatet blev grundlagt for ti år siden i Belgien, og i dag afholdes der 22 udgaver af messen, hvoraf de 20 ligger i EU, mens de sidste to afholdes i Tyrkiet og Canada. Og tilstedeværelsen i mange lande er samtidig grunden til, at messerne har et internationalt snit med udstillere fra mange forskellige nationern. I København var der i år foruden de danske udstillere også udstillere fra Belgien, Tyskland, Holland, Sverige, Italien, Finland, Schweiz, Polen og Østrig.

– Vi har i kraft af vores mange messer et stort netværk, og vores udstillere har fundet ud af, at Architect@Work er en god platform at starte nye markeder fra. De udenlandske firmaer, der deltager i messen i København deltager typisk også på messer i andre lande. Mange firmaer deltager på omkring fem af vores messer, og messerne bliver så en betyelig del af deres marketingstrategi, siger Barbara Lagae.

Alle produkter på messen i København er udvalgt af et dansk panel ud fra deres nyhedsværdi og relevans for danske arkitekter, og der bliver ikke gået på kompromis med konceptet.

– Det er helt essentielt, at man kan komme og se nye produkter – det er derfor, arkitekterne kommer. Det skal være interessant for dem, og når vi lykkes med det, kommer de også igen næste gang, vi afholder messe, siger Barbara Lagae, som på grund af de stramme nyhedskriterier også må takke nej til interesserede firmaer, som ikke kan leve op til dem.

– Men det formidler vi tydeligt i forvejen, så det ikke overrasker nogen. At vi nøje udvælger udstillerne har også den effekt, at når man bliver udvalgt, så er det noget, udstillerne bliver glade og stolte over, siger Barbara Lagae.

Ens i alle lande

Konceptet for messen er det samme overalt og bygger på en loungestemning og helt faste rammer for udstillerne, der alle får tilbudt samme mængde plads og skal indpasse sig i konceptet, hvor det ikke handler om at overdøve hinanden eller lokke gæsterne til med overfladiske effekter.

– Alle udstillere bliver behandlet ens, og det giver en rar stemning, som målgruppen sætter pris på. Desuden oplever vi, at det også kan være en lettelse for de store udstillere, at de hos os ikke skal fokusere på blikfang, men på produktet, siger Barbara Lagae, der næste år kan byde velkommen til Stockholm som næste by, der får besøg af Architect@Work.

Hvilke byer, der føjes til listen, afhænger af, hvad udstillerne på de eksisterende messer ytrer ønske om.

– Udstillerne fortæller, hvor de godt kunne tænke sig, at messen bevægede sig hen næste gang, og så undersøger vi markedet for det. Lige nu hører vi mange udstillere tale om Norge. Vi researcher stadig på det, men der er en god mulighed for, at vi næste år i Stockholm kan annoncere, at vi også kommer til Norge, siger Barbara Lagae, der i år kunne konstatere, at ti procent af gæsterne i København kom fra Sverige.

Messedirektør Barbara Lagae. Foto: Kristian Troelsen.
Messedirektør Barbara Lagae. Foto: Kristian Troelsen.

Relateret indhold