Arbejdstilsyn lægger stor vægt på dialog

Tilsynsdirektør Charlotte Martin kalder det rigtig ærgerligt, hvis der er virksomheder med dårlige oplevelser, der ikke vender tilbage med deres utilfredshed.
Arbejdstilsynet ser gerne, at virksomheder med dårlige oplevelser vender tilbage med deres utilfredsheder. Foto: Colourbox.
Arbejdstilsynet ser gerne, at virksomheder med dårlige oplevelser vender tilbage med deres utilfredsheder. Foto: Colourbox.

Formanden for Dansk Byggeri Region Nordjylland, Knud Kristensen, rettede onsdag et hårdt angreb mod Arbejdstilsynet og fortalte, at han gennem sine formandsår har fået et utal af henvendelser fra medlemmerne om, at Arbejdstilsynet har været på besøg og optrådt på en uhensigtsmæssig måde. Han sagde direkte, at ingen af virksomhederne tør stå frem, fordi de er bange repressalier.

– Arbejdstilsynet har fået frie hænder til at gøre næsten, hvad det passer dem, sagde Knud Kristensen til Dagens Byggeri.

Ærgerligt

Dagens Byggeri har foreholdt Arbejdstilsynet Knud Kristensens udtalelser, og her siger tilsynsdirektør Charlotte Martin:

– Det er rigtig ærgerligt, hvis der er virksomheder med dårlige oplevelser, der ikke henvender sig til os. Generelt får vi ganske få af den slags henvendelser, og det tager vi som et udtryk for, at vores tilsyn generelt ikke giver anledning til problemer. De henvendelser, vi får, tager vi meget seriøst, og vi er typisk i en dialog med virksomheden for at afklare, hvad der er sket. Dermed får vi mulighed for at forklare virksomheden vores handlinger, ligesom vi selv kan blive opmærksomme på, om vi kan gøre tingene bedre, siger Charlotte Martin til Dagens Byggeri.

Dialog

Hun understreger samtidig, at det som Arbejdstilsyn selvfølgelig er en vigtig opgave at skride ind med påbud og forbud, hvis arbejdsmiljøet ikke er sikkerheds – og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.

– Men samtidig med det, så lægger vi stor vægt på dialog med og vejledning af virksomhederne, når vi fører tilsyn. Det gør vi blandt andet for at understøtte det forebyggende arbejde med eksempelvis ulykker samtidig med, at vi skaber forståelse for de påbud vi giver, slutter tilsynsdirektør Charlotte Martin.

Relateret indhold