Dansk Byggeris meldeordning for administrative byrder peger især på fem områder, hvor det kan gøres bedre.
Der bør etableres et centralt sted at indberette til det offentlige, hvor forskellige instanser kan trække informationer fra.
Det er voldsomt, og det er en meget vigtig opgave for den nye regering hurtigt at få gjort noget ved.
Joachim B. Olsen Liberal Alliances erhvervsordfører
Elektroniske systemer – som eksempelvis Virk.dk – er komplicerede og langsomme. Det tager meget lang tid at komme igennem det telefoniske servicesystem hos blandt andre SKAT.
Reglerne på lærlingeområdet er unødvendigt komplicerede,. Reglerne for udbetaling af løn og pension tager meget lang tid for virksomheder at finde rundt i.
Det er for nemt for debitorer ikke at betale og trække sager om manglende betaling i langdrag, mens virksomheder i mellemtiden er tvunget til at indbetale moms.
Reglerne for brug af firmabilerne er for rigide.
Koster 29 milliarder
Joachim B. Olsen, der er Liberal Alliances erhvervsordfører, siger til Dagens Byggeri, at problemerne med administrative byrder ikke er nye. Og at Erhvervsstyrelsen har opgjort dem til en omkostning for erhvervslivet i størrelsesordenen 29 milliarder kroner.
– Det er voldsomt, og det er en meget vigtig opgave for den nye regering hurtigt at få gjort noget ved. Den tidligere regering havde den ambition at sænke de administrative byrder med to milliarder kroner, men de nåede kun 1,2 milliarder. Den nye regering har sagt tre milliarder kroner, men det synes vi også er en smule uambitiøst. Et realistisk og opnåeligt mål bør være at sænke de administrative byrder for fire milliarder kroner, siger Joachim B. Olsen.
Kan kun gå for langsomt
Han mener, at det, der skal til, er, at nogle af de forslag, erhvervslivet kommer med, bliver implementeret langt hurtigere.
– Reglerne for firmabiler bliver overflødige, hvis man, som Liberal Alliance foreslår, fjerner registreringsafgiften. Når der er en registreringsafgift, som er så voldsom som den danske, laver man særordninger for erhvervslivet, der er administrativt tunge. Det er en skjult omkostning for virksomhederne. Et andet forslag om at have ét centralt sted at indberette oplysninger til det offentlige fra virksomhederne er også fornuftigt. Det er bemærkelsesværdigt, at det offentlige stiller krav til virksomhederne om digitale indberetninger, og så kan det offentlige ikke selv levere modydelsen, fordi deres it-systemer ikke fungerer. Det vidner om en offentlig sektor, der skal effektiviseres, så der bliver flere incitamenter til at gøre det rigtigt, og det kan kun gå for langsomt, slutter Joachim B. Olsen, der også er parat til at se på reglerne for indbetaling af moms, så virksomheder, der ganske vist har udskrevet en faktura, men endnu ikke har modtaget betalingen, ikke skal indbetale momsen, før pengene er hjemme.