3D-krav har gjort dansk bygge-app verdenskendt

Som et af de første lande i verden stillede Danmark krav om 3D-modeller i alle større offentlige byggerier. Det har banet vejen for Dalux' succes, der har budt på 60 % vækst hvert eneste år siden 2015 og flest downloads af deres app i Europa.
De to stiftere af Dalux: Bent Dalgaard (tv.) og Torben Dalgaard.
De to stiftere af Dalux: Bent Dalgaard (tv.) og Torben Dalgaard.

Om Dalux

  • – De har en halv million B2B-brugere, hvor hovedparten er betalende kunder fra 40 lande, hvoraf de har lokale salgskontorer i 14 af dem.
  • – Virksomheden er gået fra 10 til 210 medarbejdere på seks år.
  • – 500.000 brugere i 150 lande, hvor der er betalende kunder i de 40 af dem.
  • – De har den mest brugte bygge-app i Europa, der bruges på 500 millioner kvadratmeter 3D-modeller, hvilket er dobbelt så meget, som der samlet bygges i Tyskland på et år.
  • – De blev stiftet i 2005 og har 210 ansatte.
  • – De er 5-dobbelt gazelle-virksomhed.
  • – I 2020-regnskabet steg omsætningen 65 % fra 85 til 141 mio. kroner, og overskuddet mere end tredobles fra 12 til 38 mio. kroner.

– En del af æren går til Danmark, lyder det fra brødrene Dalgaard, der står bag byggesoftware-virksomhed, Dalux.

Baggrunden for udtalelsen er, at Danmark for knap 10 år siden – som et af de første lande i verden – stillede krav om 3D-modeller i alle større offentlige byggerier.

Dermed blev det perfekte vækstmiljø for at starte en 3D byggesoftware-virksomhed skabt, og for brødrene betød det, at Bent Dalgaard kunne bruge sin Ph.d fra DTU i realtids-computergrafik til at udvikle softwaren, mens Torben Dalgaard tog sig af den forretningsmæssige del af virksomheden i kraft af sin uddannelse fra blandt andet CBS og en fortid som leder i andre selskaber.

De udviklede et værktøj, der bruges til at højne kvalitetssikringen af byggeri fra idé til bygningsdrift, og det har hjulpet byggebranchen til at bevæge sig væk fra de gamle papirarbejdsgange.

Først gik de efter byggepladserne, hvor entreprenører og håndværkere nemt kunne se fordelen i redskabet. Dernæst har brødrene kunne brede målgruppen ud til at favne både drift og design af byggeri, hvor virksomheden nu også er stærkt repræsenteret i Europa.

Læs også: Vil løfte timesags-styring til et højere niveau

Men Dalux har også været forud for sin tid:

– Som de første i verden har vi haft et augmented reality-produkt (AR) på markedet i tre år, hvor man får ‘røntgensyn’ ved at pege mobilen mod en bygning under opførsel og kan se et mix af virkelighed og 3D-tegninger ud fra ens placering. Det er et marked, der trods flere års hype, stadig er ungt, men i kraftig vækst, fortæller Bent Dalgaard.

App’en er hurtigt blev den mest downloadede byggeapp i Norden, og i dag findes der brugere i 150 lande, hvor Europa er størst repræsenteret.

Bæredygtige gevinster

En anden trend, som Dalux’ rammer ind i er bæredygtighed. For hvis Danmark skal nå klimamålene, spiller byggeriet en vigtig rolle, fordi branchen står for omkring 30 % af de samlede CO2-udledninger. Her er digitalisering fremhævet af flere organisationer som det område, hvor det er nemmest at hente gevinster.

– Du får bedre styr på byggelogistikken og opnår et byggeri i højere kvalitet med nem adgang til præcise 3D-modeller af byggeri. Du kan undgå mange dyre fejl, der kræver ombygning, og det er en væsentlig CO2-post i byggeriet, siger Bent Dalgaard og fortæller, at andre har forsøgt sig med 3D-modeller til Microsofts AR-brille ‘HoloLens’:

– Men vores løsning har vist sig mere anvendelig i praksis, da byggetegninger kan ses fra en mobil i stedet for et specialdesignet dyrt stykke hardware.

Ingen exit-planer

Bent Dalgaard fortæller, at brødrene gennem deres opvækst på en gård kunne se deres far drive landbrug og være selvstændig, og at det derfra ligger i deres DNA at have foden under eget bord. Desuden har udlandsophold givet dem begge en tro på, at de kan bygge et firma med globalt teknologisk lederskab i byggeriet:

– Vi mangler stadig en lille håndfuld markeder i Europa, men dem skulle vi gerne have krydset af i løbet af de næste 12 måneder.

Derfor er der – i modsætning til mange andre tech-virksomheder – ingen exit-planer:

– Vi har ingen forpligtelser over for nogle investorer, og vi har ingen planer om at sælge. Det bliver super spændende at kunne præge digitaliseringen af byggeriet internationalt over de kommende år. Vi er kun lige startet, siger Torben Dalgaard, der forventer 60 % vækst igen næste år.

Relateret indhold