Regeringen og en række partier er nu enige om et lån på 7,4 mia. kroner og en driftsstøtte på op til 8,3 mia. kroner til etableringen af brintrør fra Esbjerg og til den tyske grænse.
Ligeledes er aftalt at sænke det såkaldte bookingkrav, så producenter nu skal binde sig for transport af minimum 0,5 GW brint i røret.
– Vi skal have snebolden til at rulle på brint, og det kræver mere hjælp. Som det er nu, kan markedet ikke selv klare det, og den barriere vil vi nu fjerne. For jeg ser frem til den dag, hvor vi har grøn brint i stor skala og kan eksportere til Tyskland og resten af Europa. Det bliver en ny milepæl, siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard og tilføjer:
– Grøn brint kan understøtte dansk produktion af grøn strøm, det kan nedbringe CO2-udledningen og styrke forsyningssikkerheden i Europa.
Med i aftalen af Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Endnu et Better Energy-selskab under rekonstruktion: Går efter en samlet pakke
Aftalen gælder et rør, der skal gå fra Esbjerg over Egtved og ned til grænsen, det såkaldte Syvtal.
Men aftalekredsen lægger vægt på, at fokus på første del af røret ikke betyder, at aftalepartierne har forladt ambitionen om, at der kan etableres et fuldt jysk ’brintbackbone’, som ud over Syvtallet består af strækninger længere nordpå til Ll. Torup og en strækning østpå til Fredericia.
Grøn brint
- Grøn brint fremstilles via elektrolyse og udleder ikke CO2 i modsætning til sort/brun brint.
- Processen giver et betydeligt energitab, men kan betragtes som en lagringsmulighed, der gør det muligt at elektrificere f.eks. industriprocesser og tung transport, der ikke kan elektrificeres direkte.
Kilde: Green Power Denmark.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet nedsætter nu et arbejde, som snarest muligt skal se på de næste særskilte faser.
Aftale: Bygger nyt anlæg til 500.000 tons CO2-fangst om året
For at indgå aftaler om eksport af brint til tyske aftagere hurtigst muligt ønsker aftalepartierne at forsøge at nå, at røret er klart til brint i 2030. Her har bl.a. den tyske stålindustri meldt om en efterspørgsel af brint. Bygherren Energinet har derfor lagt en stram tidsplan.
Aftalepartierne vil sikre rammerne om projektet gennem vedtagelse af først en projekteringslov og senere en anlægslov.
Energinet har allerede igangsat dialog med lodsejere og vil inddrage lokalsamfund og berørte parter. I foråret 2025 vil Energinet indsende en formel ansøgning til Klima-, Energi- og Forsyningsministeren om etablering af brintinfrastrukturen som næste skridt.