Import af skrald og øget CO2-udledning skal redde ARC’s økonomi

Fortællingen om det storstilede affaldsanlæg på Amager, ARC, har fået tilføjet endnu et kapitel - og det er ikke med god vilje, men alternativerne er værre, lyder det fra politikerne bag ny aftale.
ARC mangler affald til at fylde det højteknologiske og miljømæssigt moderne anlæg, og det betyder, at der kommer mindre energi til fjernvarme og el, og udfordrer økonomien bag ARC. Foto: BIG / ARC.
ARC mangler affald til at fylde det højteknologiske og miljømæssigt moderne anlæg, og det betyder, at der kommer mindre energi til fjernvarme og el, og udfordrer økonomien bag ARC. Foto: BIG / ARC.

Affaldsanlægget Amager Ressource Center (ARC) har lige siden opførelsen skabt overskrifter. Arkitektonisk er byggeriet blevet hyldet flere steder i dens samtidskontekst, men man har også kunnet konkludere, at prestigeprojektet er bygget større, end der er skrald til. Anlægget har derfor kørt på nedsat blus, og snak om import af affald er taget til, mens mængden af restaffald, der ender i forbrændingsanlæggenes ovne, fortsat er faldende.

ARC er ejet af fem kommuner i hovedstaden; København, Frederiksberg, Hvidovre, Tårnby og Dragør, og nu har ejerkredsen indgået en politisk aftale, der giver dispensation til at importere mere affald til forbrænding i perioden frem til 2025.

Isoleret set vil det øge CO2-udledningerne i ejerkommunerne, men alternativerne er enten at mindske genanvendelsen af affald eller at udhule økonomien bag ARC.

– Det er ikke en ideel løsning at åbne for import af mere affald, men det er en nødvendig løsning. Man har i sin tid bygget et anlæg med for stor kapacitet, og det truer i dag økonomien i ARC, herunder Hvidovres investering, og derfor må vi reagere. Vi har valgt den mindst ringe løsning, for alternativerne med at genanvende mindre affald, bruge mere biomasse eller i sidste ende importere mere gas er slet ikke holdbare, siger borgmester i Hvidovre, Anders Wolf Andresen (SF).

Med til klimaeffekten hører også, at øget import af affald til forbrænding på ARC’s effektive anlæg mindsker udledningen af den skadelige klimagas metan fra affald, der pt. deponeres i andre lande.

Den mindst ringe og mest grønne løsning

Aftalen er altså en afgørende brik i arbejdet med at sikre, at ARC kan konkurrere på lige fod med landets øvrige forbrændingsanlæg, som et flertal i Folketinget har besluttet, skal konkurrenceudsættes i 2025. For styrker man ikke økonomien bag ARC, risikerer selskabet at tabe konkurrencen til anlæg, der er mere rentable, men mere klima- og miljøskadelige.

– Jeg er glad for, at vi er blevet enige om en ny aftale, der sikrer ARC’s økonomi og konkurrenceevne, så københavnernes affald også i fremtiden kan blive håndteret på en grøn og bæredygtig måde. Det ikke optimalt, at vi åbner for import af mere affald, men alternativet vil være mere gas i fjernvarme- og elnettet, der blandt andet stammer fra Rusland, siger overborgmester i København, Sophie Hæstorp Andersen (S).

Det er et krav, at ARC først fylder forbrændingsanlægget med affald fra ejerkommunerne, hvorefter der åbnes for import fra øvrige danske kommuner og til sidst for import af affald fra Europa – i det omfang det måtte blive nødvendigt.

Desuden skal ARC skal desuden hvert år afrapportere til ejerkommunerne om, hvor meget affald der er importeret, hvor affaldet kommer fra, hvordan det er transporteret, og hvad den samlede CO2-udledning har været.

– Det er ikke en grøn løsning på problemmet at skrue ned for genanvendelsen og sorteringen og igen brænde mere af københavnernes affald af. Det er heller ikke en grøn løsning at lade stå til og dermed underminere ARC’s økonomi, for så kommer det til at tabe i den økonomiske konkurrence til mindre miljø- og klimavenlige anlæg. Derfor er den mindst ringe og mest grønne løsning at redde ARC’s økonomi ved midlertidigt at dispensere for loftet over import af affald, velvidende at det isoleret set vil forringe Københavns CO2-regnskab, siger teknik- og miljøborgmester i København, Line Barfod (EL).

Så gerne tilladelse til import uden tidsbegrænsning

Derudover er også det besluttet, at kommunernes betaling til ARC øges. Indtægten skal blandt andet bruges til udvikling af et CO2-fangstanlæg, der i fuld skala vil kunne tage 500.000 tons CO2 ud af røgen fra Amager Bakke.

For borgerne i de fem ejerkommuner medfører det en gennemsnitlig årlig prisstigning på 31 kr. fra 2023. I årene fra 2028 og frem vil A-taksten falde en smule således, at borgerne herefter får en årlig merbetaling på 26 kr. i forhold til i dag.

Forslagene skal nu behandles i de respektive ejerkommuners kommunalbestyrelser. Derudover skal forslaget om dispensationen godkendes med enstemmighed af ARC’s bestyrelse på to bestyrelsesmøder med tre måneders mellemrum.

Borgmester i Dragør, Kenneth Gøtterup (K), fortæller, at han gerne havde set og foreslået, at man havde givet ARC tilladelse til at importere affald, uden at tidsbegrænse importperioden:

– Med udgangspunkt i ARC’s økonomi og direktionens anbefalinger tilgodeses ARC’s dårlige økonomi ikke i tilstrækkeligt omfang med den nuværende beslutning. Vores nuværende regelsæt for ejerskabet er, at der skal være fuld enighed mellem kommunerne om ændringer. Jeg må konstatere at der ikke er fuld enighed om at importere affald på lang sigt. Sagen må så revurderes om nogle år og da alt tyder på, at økonomien kun kan reddes ved import af affald eller yderligere tilskud fra ejer kommunerne forventer jeg, at importaftalen over tid bliver permanent.

Relateret indhold