Vi er ikke i tvivl, når der er tale om synlige problemer i boligen som en dryppende vandhane eller skimmelsvamp på væggen. Men vanskeligere står det til med at definere de usynlige problemer, som ikke nødvendigvis har nogen reel indvirkning på os.
– Mennesker har svært ved at forholde sig til ting, som de ikke kan sanse, og de er simpelthen ikke udviklede til at handle på ting, de ikke forstår, siger seniorrådgiver i Det Økologiske Råd, Christian Jarby, der er en af forfatterne bag notatet ‘At gøre det usynlige synligt’.
Det er vigtigt, at problemet ikke bare bliver et stykke papir, men at det synliggøres på en måde, så det bliver mere nærværende for boligejeren.
Seniorrådgiver Christian Jarby Det Økologiske Råd
Data skal gøres lettilgængelige
Ifølge Christian Jarby er boligejerens interesse for at handle på et problem tæt knyttet sammen med tilgængeligheden af de data, der beskriver problemet. Er vejledningen fra energirådgiveren teksttung og fagligt vanskelig at gå til, vil boligejeren måske finde den uvedkommende.
– Det er vigtigt, at problemet ikke bare bliver et stykke papir, men at det synliggøres på en måde, så det bliver mere nærværende for boligejeren. En rapport taler måske til logikken, men ikke til vores forståelse, siger Christian Jarby.
Som eksempel på en synliggørelse af usynlige problemer for boligejeren fremhæver Christian Jarby blandt andet visualiseringen af varmetab i en bygning med et billigt termofotosystem, der kan kobles til ens smartphone. I dette tilfælde gøres det konkrete problem langt mere synligt og nærværende for boligejeren, mener han.
Notatet ‘At gøre det usynlige synligt’ er udgivet af Det Økologiske Råd og er tænkt som en inspiration til alle dele af branchen. Det kan downloades gratis her.