Danske virksomheder foretrækker LED-belysning

Mere LED i stedet for traditionelle lyskilder. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Energisparesekretariatet for Energistyrelsen.
LED-belysning fylder stadig mere hos de danske virksomheder. Foto: Colourbox.
LED-belysning fylder stadig mere hos de danske virksomheder. Foto: Colourbox.

Energistyrelsen har undersøgt et repræsentativt udsnit af danske virksomheder om deres valg af belysning, og om der er en sammenhæng mellem udbredelsen af LED og virksomhedernes måde at effektivisere deres energiforbrug på.

Virksomhederne fik stillet en række spørgsmål vedrørende virksomhedens belysning – type, omfang, tilfredshed, anvendelsesområde, leverandør, rådgivning mm. – og hvad der har motiveret virksomheden til at investere i LED og energieffektivisering generelt.

Heraf fremgik det, at flere virksomheder sidste år valgte at få installeret LED-belysning i forhold til året før. Derudover har ca. 60 procent af danske virksomheder minimum én LED-installation i virksomheden, og heraf er ca. halvdelen blevet installeret i 2015, hvilket svarer til en fordobling i forhold til 2014.

Årsagen til at virksomhederne foretrækker LED fremfor traditionelle lyskilder skal findes i, at der siden 2013 har eksisteret et ecodesignkrav fra EU. Det betyder, at der er et krav om, at virksomhederne skal vælge et miljøvenligt design til udstyr, der er beregnet til at blive installeret mellem elnettet og lyskilden. EU’s krav har ifølge Energistyrelsen modnet LED-markedet og medført en eksponentiel udvikling i udbredelsen af LED i private danske virksomheder.

Derudover ligger der ifølge Energistyrelsen også et økonomisk motiv bag udbredelsen af LED. Længere levetid på LED-pærer og besparelser på elregningen overskygger nemlig tidligere tiders fordomme om dårligere lyskvalitet ved LED-belysning, og dette understreges ved at fem ud af seks virksomheder i undersøgelsen udviste tilfredshed med kvaliteten af deres LED-belysning.

De store er bedst

Undersøgelsen viste også en sammenhæng mellem virksomhedernes størrelse og udbredelsen af LED-installationer. Det er især de store virksomheder og detailhandlen med større udstillingsarealer, der har taget LED-kilden til sig. Dermed understreger Energistyrelsen, at der stadig er et LED-potentiale hos de mindre virksomheder, som ifølge undersøgelsen har en tendens til at have færre eller ingen LED-installationer i virksomheden.

Undersøgelsen er én blandt en række undersøgelser, som Energisparesekretariatet har gennemført i 2015. Formålet er at afdække udbredelsen af energieffektivisering i danske virksomheder, og belyse hvilke offentlige og private virkemidler, der understøtter denne udvikling.

Energisparesekretariatet vil bruge resultaterne fra undersøgelserne i bestræbelserne på at fremme energieffektivisering i erhvervslivet specielt i ikke-energitunge virksomheder, hvor interessen for energibesparelser har vist sig at være sparsom.

Relateret indhold