Udbud: USA-kendt løsning skal lette jysk køkaos

Tilslutningsanlæg 61 ved Taulov skal ombygges til et såkaldt dynamisk ruderanlæg. Anlægget kendes særligt fra USA og bytter om på kørselsretningerne.
De fleste bilister på Taulovmotorvejen er ikke ukendt med trængsel og kø ved tilslutningsanlæg 61. Men det skal nu ændres. Genrefoto: Gettyimages.
De fleste bilister på Taulovmotorvejen er ikke ukendt med trængsel og kø ved tilslutningsanlæg 61. Men det skal nu ændres. Genrefoto: Gettyimages.

For at mindske trængslen og øge fremkommeligheden skal tilslutningsanlæg 61 ved Taulov ved Fredericia ombygges til et dynamisk ruderlæg, og nu har Vejdirektoratet udbudt ombygningen.

I et dynamisk ruderanlæg byttes om på kørselsretningerne for at sikre konfliktfri venstresving ned mod motorvejen og samtidig skabes bedre plads til trafikanterne i alle retninger, hvormed det bliver lettere at komme til og fra motorvejen.

Et dynamisk ruderanlæg er en ny type anlæg i Danmark, men kendes fra særligt USA, og det er herfra, at Vejdirektoratet har hentet inspiration og viden:

– I Danmark har vi indtil videre blot et enkelt dynamisk ruderanlæg ved Odense, og anlægget ved Taulov bliver det andet i landet, siger Ditte Bøgh Asaa, projektleder i Vejdirektoratet.

Læs også: Infrastruktur: Vejdirektoratet gør branchen klogere på kommende opgaver

– Så det er en meget spændende opgave, vi netop har sendt i udbud, og vi håber naturligvis, at mange entreprenører har lyst til at byde på opgaven. Vi glæder os meget til at komme i gang i marken og forbedre fremkommeligheden for trafikanterne, tilføjer hun og projektet, der udføres i samarbejde med Fredericia Kommune.

Anlægsarbejdet forventes at gå i gang i april 2024 og udføres frem til udgangen af 2025.

Relateret indhold