Infrastrukturen i Grønland undergår netop i disse år det, man vel nok kan kalde for en forvandling. Således står den nye lufthavn i Nuuk færdig til åbning den 28. november, mens lufthavnen i Ilulissat formentlig vil kunne modtage de første direkte internationale fly i 2026, og lufthavnen i Qaqortoq bliver klar i løbet af 2025. Bygherre er Kalaallit Airports, og det samlede anlægsbudget for de tre lufthavne er 5 mia. gode danske kroner.
Oprindelig var det håbet, at lufthavnen i Ilulissat kunne åbne samtidig med lufthavnen i Nuuk, men den er blevet forsinket og åbner tidligst i 2026. Ifølge det grønlandske medie Sermitsiaq. AG. er projektet betragteligt bagud i forhold til den kontraktuelle tidsplan. Da politikerne i sin tid besluttede at gennemføre Grønlands største infrastrukturprojekter, var det et krav, at de to lufthavne skulle bygges og stå klar nogenlunde samtidig.
Lufthavnen i Nuuk udføres med landingsbane, to rulleveje, tårnfunktion i selvstændig tårnbygning og et terminalområde med forplads og byggefelter til terminal- og servicebygninger. Udover landingsbane, rulleveje og forplads omfatter anlægsarbejderne blandt andet:
- Omlægning af og tilslutning til adgangsveje fra Nuuk by.
- Parkering i terminalområdet.
- Udførelse af fundamenter og master til lys.
- Jordarbejder for kabellægning inden for bane- og terminalområde.
- Vand- og kloakledning.
- Omlægning af råvandsledning.
- Indhegning af lufthavnen.
Qaqortoq er også forsinket
Det mødte imidlertid kritik, fordi flere mente, det var bedre at udnytte erfaringen fra byggeriet i Nuuk, før man begyndte det andet anlægsprojekt Ilulissat. Foruden det forsinkede byggeri af lufthavnen i Ilulissat har der ifølge luftfartsmediet Check-In også været visse problemer med tidsplanen ved byggeriet af lufthavnen i Qaqortoq. Således kunne Kalaallit Airports ikke blive enig med MT Højgaard om anlægsprisen for en terminalbygning i lufthavnen.
I midten af oktober 2023 fik man dog en aftale med KJ Greenland, der skal stå for byggeriet af den nye terminal, AFIS-tårnet og servicebygningen i lufthavnen. Det forventes, at bygningerne kan stå færdige til december 2025 med forventet åbning af lufthavnen i begyndelsen af 2026. Dermed bliver projektet kun lettere forsinket i forhold til det oprindeligt planlagte.
Lufthavnen i Ilulissat udføres med landingsbane, to rulleveje og et terminalområde med forplads og byggefelter til terminal- og servicebygninger. Udover landingsbane, rulleveje og forplads omfatter anlægsarbejderne blandt andet:
- Tilslutning til adgangsvej fra Ilulissat by.
- Omlægning af slædespor.
- Parkering i terminalområdet.
- Udførelse af fundamenter og master for lys.
- Jordarbejder for kabellægning indenfor bane- og terminalområde.
- Kloakledning samt indhegning af lufthavnen.
Kalaallit Airports International A/S og Munck Gruppen A/S har indgået hovedentreprisekontrakterne om anlæggelse af de nye landingsbaner i Nuuk og Ilulissat på 2.200 meter. Landingsbanerne i både Nuuk og Ilulissat vil være udstyret med ILS (Instrument Landingssystem), som er præcisionslandingsudstyr, der muliggør landinger ved nedsat sigtbarhed og som således forbedrer lufthavnenes regularitet.