To stærke hold kæmper om at forme Køges nye underføring

Et bredt og lyst byrum under jernbanen skal forbinde Køge på tværs. Nu er to tværfaglige teams med Arkil og CG Jensen i spidsen udvalgt til at udvikle hvert deres bud.
Underføringen skal forbinde Kulturtorvet (i forgrunden til venstre) med Havnepladsen på den anden side af jernbanen. Foto: Ulrik M. Eriksen, Sees Media

Byudviklingsprojektet Køge Kyst har nu valgt de to hold, der går videre i konkurrencen om at designe og anlægge en ny underføring, der skal erstatte den nuværende jernbaneovergang ved Kulturtorvet.

De to hold består af:

  • Entreprenørvirksomheden Arkil med Schønherr som landskabsarkitekt og Artelia som rådgivende ingeniør
  • Entreprenørvirksomheden CG Jensen med Thing-Brandt Landskab og WSP som rådgivende ingeniør
Læs også

FB Gruppen i den største købsaftale med Køge Kyst

– Uanset hvem, der sidst på året får opgaven, kan vi godt regne med, at det er kompetente kræfter, både hvad angår teknik og arkitektur, siger projektdirektør i Køge Kyst, Peter Kjølby.

Underføringen skal ikke blot sikre en tryggere og mere effektiv passage for fodgængere og cyklister – den skal også skabe liv mellem to centrale byrum, Kulturtorvet og Havnepladsen.

Borgernes idéer sætter spor

I maj indsamlede Køge Kyst 142 input fra borgere og interessenter, som de to hold skal forholde sig til i deres videre arbejde. De mest gennemgående ønsker var flere grønne elementer, tryghed, byliv og sanselighed.

Mange har peget på et behov for, at projektet styrker forbindelserne mellem byens knudepunkter, især for cyklister, fremgår det af evalueringen.

Læs også

Fra 22 til 48 trælaster: Davidsens tre opkøb endeligt godkendt

Der er dog også tekniske bindinger. Underføringen skal bl.a. leve op til høje krav til sikkerhed, klima og miljø, og der er kun begrænset spillerum, når det gælder de konstruktive rammer.

60 meter lang

Selve den overdækkede passage bliver cirka 60 meter lang, og på begge sider etableres 80-90 meter lange ramper. Loftshøjden bliver minimum 2,6 meter, og dagslys skal strømme ind gennem tre parallelle dækelementer med mellemrum.

Læs også

CG Jensen-koncernen runder 2,5 milliarder: Fokus på bygherrevenligt setup

Køge Kysts bestyrelse udpeger det vindende forslag i november. Herefter går vinderteamet i gang med at færdigprojektere underføringen, mens Køge Kommune udarbejder lokalplanen.

Underføringen forventes færdig i slutningen af 2028.

Relateret indhold