Nu tages endnu et skridt i det arbejde for en forlængelse af metroen fra Ny Ellebjerg til Hvidovre Hospital.
Rådgivningsvirksomheden Sweco har nemlig fået til opgave at afdække, hvad det vil kræve at forlænge metrolinjen, hvis den ligger helt eller delvist på terræn i stedet for i en boret tunnel:
– Det er meget omkostningstungt at bore tunneler i den størrelse, så derfor giver det god mening at se på, om vi kan få etableret metro til Hvidovre på andre måder, siger borgmester i Hvidovre Kommune, Anders Wolf Andresen.
– Der er nemlig ingen tvivl om, at en forlængelse af metroen til Hvidovre vil kunne afhjælpe nogle af hovedstadsområdet trængselsproblemer og forbedre fremkommeligheden til Hvidovre Hospital, tilføjer han.
Bilpendlere skifter til metro
I den nye undersøgelse skal metroen ligge inden for Holbækmotorvejens vejforløb frem til Hvidovre Hospital.
Undersøgelsen skal inkludere en trafikal vurdering af metroens potentiale kombineret med parkér og rejs-anlæg, hvor bilpendlere kan skifte fra bil til metro i Hvidovre for at køre med højklasset kollektiv trafik resten af vejen ind mod byen.
De afledte effekter på trafikken i Hvidovre på Holbækmotorvejen og de afledte effekter på trafikken i Københavns Kommune skal også undersøges, ligesom det skal være muligt at forlænge metroen til Rødovre centrum.
Overdækning af motorvej
Den skitserede løsning må dog ikke stå i vejen for en eventuel senere overdækning af Holbækmotorvejen, lyder det fra Hvidovre Kommune:
– Vi mener stadig, at det giver rigtig god mening at overdække de motorveje, der går gennem Hvidovre, herunder Holbækmotorvejen. Det vil dæmpe den sundhedsskadelige støj, som alt for mange borgere lever med dagligt, og det kan give et skub til den grønne udvikling og binde vores by bedre sammen. Derfor kan det give god mening tænke de to projekter sammen, siger Anders Wolf Andresen.
Derfor har KI Rådgivende Ingeniører og arkitekt Mads Lützen fået til opgave at undersøge en løsning, hvor en overdækning af Holbækmotorvejen er indarbejdet i forlængelsen af metroen. Her skal det indtænkes, hvordan metroen kan integreres i en hel eller delvis overdækning af Holbækmotorvejen, som kan anvendes til f.eks. byformål og/eller solceller.
De endelige rapporter forventes færdige den 29. september 2023, hvorefter de skal forelægges Kommunalbestyrelsen i Hvidovre.