Rådgiver er valgt: “Vil løfte verdens bedste metro til næste niveau”

Metroselskabet har nu valgt rådgivere til miljøkonsekvensvurderingen af den nye metrolinje M5 samt arbejdet med ledningsomlægninger og anlægsprojektering af metrolinjen.
Metroselskabet har et mål om at reducere klimabelastningen fra nye metrolinjer, inkl. M5, med 50 % sammenlignet med tidligere linjer. Her ses tunnelarbejdet på M4 Sydhavn. Foto: Bax Lindhardt / Metroselskabet.
Metroselskabet har et mål om at reducere klimabelastningen fra nye metrolinjer, inkl. M5, med 50 % sammenlignet med tidligere linjer. Her ses tunnelarbejdet på M4 Sydhavn. Foto: Bax Lindhardt / Metroselskabet.

Efter et EU-udbud blev det et konsortium bestående af Cowi og Ove Arup & Partners Denmark (Cowi-Arup-JV), som skal hjælpe med til at sikre høj kvalitet i første omgang i miljøkonsekvensvurderingen af metrolinje M5.

– Vi byder rådgiverne velkomne på projektet og ser frem til samarbejdet om at løfte den vigtige samfundsopgave, som det er at undersøge og planlægge hovedstadens kommende metrolinje. Miljøkonsekvensvurderingen er en meget vigtig del af denne proces, siger Russell Saltmarsh, projektdirektør på M5 i Metroselskabet.

Nye standarder for fremtidens metroer

Miljøkonsekvensrapporten af M5 skal undersøge alle relevante miljømæssige perspektiver ved den valgte linje, stationer og rimelige alternativer. De miljømæssige perspektiver inkluderer bl.a. væsentlige direkte og indirekte virkninger på eks. befolkningen og menneskers sundhed, støj og vibrationer, den biologiske mangfoldighed samt påvirkning på bl.a. jordarealer, jordbund, vand, luft og klima og kulturarv.

– Vi er begejstrede og føler os privilegerede over at være en del af M5-teamet, hvor vi i fællesskab skal udvikle Københavns næste metrolinje til byens mange beboere, siger Flemming Billeskov Nissen, projektdirektør hos Cowi.

– Visionen for bæredygtighed i projektet er meget ambitiøs, og innovation og digitalisering bliver helt centrale elementer i udviklingen af nye løsninger – uden at gå på kompromis med kundeoplevelsen eller sikkerheden. Vi vil reducere klimaaftrykket markant og sætte nye standarder for fremtidens metroer, tilføjer han.

Smukke, effektive og trygge passageroplevelser

Linjen, der skal undersøges, består af 10 stationer fra København H via Islands Brygge, Amagerbrogade og Refshaleøen til Lynetteholm og Østerport samt et afgreningskammer til en evt. kommende Øresundsmetro. Derudover skal der udarbejdes en perspektivundersøgelse af muligheden for at lukke ringen mellem København H og Østerport med flere stationer.

– Den nye M5-linje vil sætte nye standarder for klimahensyn og bidrage til en grønnere fremtid for København. Vi ser frem til at samarbejde med vores partnere på dette visionære projekt, hvor vi kan udnytte vores ekspertiser inden for design og udvikling af bæredygtige transportsystemer og ikke mindst smukke, effektive og trygge passageroplevelser, der vil løfte verdens bedste metro til næste niveau, siger Alison Norrish, projektdirektør hos Arup.

I løbet af den kommende tid vil Metroselskabet også vælge rådgivere til bl.a. arbejdet med arealer og rettigheder samt opgaven som assessor.

Relateret indhold