Når der tales jernbane i Danmark i disse år, fokuseres der meget på den nye strækning mellem København og Ringsted over Køge.
Knap så meget fokus har der været på et andet jernbaneprojekt i samme område, udvidelsen af strækningen fra Ringsted til Femern over Næstved, samtidig med en elektrificering af strækningen.
Projektet indeholder et nyt ekstra spor langs den eksisterende bane mellem Vordingborg og ned til Rødby, hvor banen kobles på den faste forbindelse over Femern Bælt.
Udbygningen af banen kræver også en ombygning af mere end 100 broer på strækningen, som skal gøres højere og bredere. Mellem Vordingborg og syd for Holeby anlægges et ekstra spor langs det eksisterende spor.
Højere hastighed
Samtidig opgraderes Ringsted-Femern Banen til 200 km/t. Den eksisterende bane er i dag dimensioneret til en hastighed på 160 km/t mellem Ringsted og Vordingborg, hvorfra hastigheden er 120 km/t frem til Rødby Havn.
På den kommende bane vil passagertogene kunne køre med 200 km/t – bortset fra på kortere strækninger gennem de større byer og hen over Masnedsund og Guldborgsund. Også på den nye Storstrømsbro bliver det muligt at køre 200 km/t. Godstog vil fortsat køre med 120 km/t.
Ringsted-Femern Banen bliver dermed én af Danmarks hurtigste baner og et vigtigt element i det transeuropæiske jernbanenetværk.
Flere end 100 broer
For at få plads til kørestrømsmasterne må mere end 100 broer bygges om eller rives ned, ligesom elektrificeringen betyder, at der skal være en ekstra sikkerhedszone langs banen.
På grund af den opdaterede plan for færdiggørelse af jernbanen på den tyske side af Femern Bælt er de danske anlægsarbejder dog udskudt. Det betyder, at de anlægsarbejder, der var forberedt til at være afsluttet med udgangen af 2019 er udskudt et eller flere år.
Forligspartierne bag Femern Bælt forbindelsen har dog besluttet at igangsætte fire anlægsarbejder før vedtagelse af den egentlige anlægslov i 2015:
– 18 vejbærende broer på Lolland-Falster, som skal erstattes af nye broer
– Ny perron på Vordingborg Station
– Nedrivning af bygninger, som Banedanmark ejer
– Påbegynde arbejdet med facadeisolering af nogle af de 1700 boliger og erhverv, som vil blive udsat for støj over den tilladte grænse, når Ringsted-Femern Banen bliver sat i drift.
Usikkerhed forsinker
Projektdirektør Jens Ole Kaslund fra Banedannmark, der har ansvaret for projektet, siger til Dagens Byggeri, at Ringsted-Femern er i samme størrelsesorden med entreprenøropgaver for 5-6 milliarder kroner som København-Ringsted, men at man i høj grad kan basere projekter på den i forvejen eksisterende jernbane, og at der derfor først og fremmest er tale om udvidelser og opgraderinger.
Havde man skullet anlægge en ny jernbane den direkte vej mellem Køge og Femern med muligheder for hastigheder op til 250 km/t, ville det have kostet 14-16 milliarder kroner mere:
– Det var der simpelthen ikke økonomi til. Ekstraudgiften var så høj, at man ikke ville kunne tjene den ind. Vi er nu i gang med at udbyde opgaverne, men usikkerheden omkring anlægslovens vedtagelse må vi trække vores udbud “lidt i ørerne”. Vi holder dem varme og håber at kunne skrive kontrakter til efteråret eller det tidlige forår næste år, forklarer Jens Ole Kaslund.
Stor interesse
Samtidig peger han på, at projektet er fordelt på 15-20 projekter til en værdi fra 20 millioner kroner til 500 millioner kroner, og der har været stor interesse for at byde ind:
– Interessen har været stigende hen over perioden, og vi har været helt oppe på 12 virksomheder, der har budt sig til på enkelte opgaver. Vores største udfordring er de mange interessenter på den eksisterende banestrækning. Dels dem, der bor tæt ved strækningen, men også de mange mennesker, der gerne stadig skal kunne komme til og fra deres arbejde. Det er et kæmpe puslespil, mens teknikken er kendt, slutter Jens Ole Kaslund.
