Nye store problemer med Inderhavnsbroen

Inderhavnsbroen skulle åbne inden udgangen af 2015, men nye alvorlige problemer forsinker nu igen færdiggørelsen af broen. Københavns Kommune varsler retsligt efterspil.
Stålbrofagene blev monteret i sommer, da der stadig var udsigt til broåbning i 2015. Nye problemer med boogiesystemet forsinker nu færdiggørelsen på ubestemt tid. Foto: Katrine Rimer.
Stålbrofagene blev monteret i sommer, da der stadig var udsigt til broåbning i 2015. Nye problemer med boogiesystemet forsinker nu færdiggørelsen på ubestemt tid. Foto: Katrine Rimer.

Inderhavnsbroen har udviklet sig til et regulært smertensbarn for Københavns Kommune. Først gik entreprenøren Pihl & Søn konkurs, og siden har forsinkelse på forsinkelse ramt broen.

Og nu betyder nye forsinkelser, at broen ikke åbner i år. Det oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Det er vores vurdering, at der er tale om alvorlige projekteringsfejl, som vil indgå i det juridiske efterspil, der følger, når broen er færdig.

Anders Møller Serviceområdechef, Teknik- og Miljøforvaltningen

Siden monteringen af stålbrofagene i august er der blevet gennemført funktionstest af Inderhavnsbroen, og Teknik- og Miljøforvaltningen har i den forbindelse konstateret en række fejl. I første omgang var der udfordringer med wiresystemet, som skal trække stålbrofagene, når broen skal åbne og lukke. Væsentlige dele af wiresystemet er derfor blevet udskiftet, og det kører nu, som det skal.

Efterfølgende har forvaltningen så konstateret, at det såkaldte boogiesystem, som er de hjulpar, der fremfører stålbrofagene ved åbning og lukning, er underdimensioneret, hvorfor der skal konstrueres et nyt og kraftigere boogiesystem. Der er tale om specialbyggede komponenter, som skal bestilles og produceres særskilt.

Underdimensioneret system

– Vi har hele tiden fastholdt, at vi ikke vil gå på kompromis med broens kvalitet. Så når vi konstaterer i vores test, at systemet ikke er dimensioneret korrekt og derfor ikke er stærkt nok, så skal det selvfølgelig laves om, inden broen kan ibrugtages. Også selv om det medfører en yderligere forsinkelse, siger serviceområdechef Anders Møller fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

Teknik- og Miljøforvaltningen har ikke undervejs i byggeprocessen haft grund til at antage, at der skulle være problemer med boogiesystemet, eftersom det er designet af et internationalt og professionelt ingeniørfirma med speciale i brokonstruktioner.

– Det er vores vurdering, at der er tale om alvorlige projekteringsfejl, som vil indgå i det juridiske efterspil, der følger, når broen er færdig, siger Anders Møller.

Der foreligger ikke en ny tidsplan for, hvornår det nye og stærkere boogiesystem er konstrueret. Forvaltningen vil derfor ikke på nuværende tidspunkt give et bud på en mulig indvielsesdato.

– Vi må desværre se i øjnene, at broen ikke kan indvies på denne side af årsskiftet. Og med de udfordringer, der nu viser sig, kommer vi heller ikke med ny indvielsesdato, før broen er blevet gennemtestet til fuld tilfredshed, siger Anders Møller.

Inderhavnsbroen er den ene af tre nye broer, der skal gøre det let for cyklister og gående at komme fra Nyhavn til Christianshavn. Illustration: Københavns Kommune.
Inderhavnsbroen er den ene af tre nye broer, der skal gøre det let for cyklister og gående at komme fra Nyhavn til Christianshavn. Illustration: Københavns Kommune.

Relateret indhold